TikTok osana yrityksen somestrategiaa - uhka vai mahdollisuus?

20.01.2022

TikTok puhututtaa. Se herättää ihastusta ja vihastusta.  Fakta kuitenkin on, että alusta on yksi merkittävimpiä somealustoja vuonna 2022 ja suosio jatkaa kasvuaan. Miten TikTok näyttäytyy markkinoinnissa? TikTok ei ole enää vain teinien tanssisovellus vaan tärkeä markkinoinnin väline kaiken ikäisten kohderyhmien tavoittamiseen. TikTok asettaa markkinoinnille uudenlaista haastetta - miten luoda jatkuvasti uutta ja ajankohtaista videosisältöä? Sillä sitä TikTokissa tarvitaan; tuoretta ja viihdyttävää sisältöä, ei mainoksia tai mainosvideoita. 

TikTok on itsekin asiaa kommentoinut: 

Älä tee mainoksia. Tee TikTokkeja!

Videot luonnollisesti vaativat enemmän resursseja kuin tavalliset kuvajulkaisut. Se mikä videoiden tuottamista kuitenkin (ainakin toistaiseksi) helpottaa, on tieto siitä, ettei videoilta odoteta TikTokissa ammattilaistason videointia, vaan kännykällä kuvatut, autenttiset lyhytvideot ovat juuri se sisältömuoto mikä toimii TikTokissa parhaiten. Toki monella yrityksellä kynnys videointiin edes kännykällä on yhä suuri. Onnistuessaan TikTok kuitenkin palkitsee. Alustan orgaanisesti tarjoilema näkyvyys on suurta ja tuo organisaatiota lähemmäs kohderyhmää. 

Mutta minkälaiselle yritykselle TikTokissa markkinointi sitten sopii? TikTokista on tähän saakka puhuttu lähinnä nuorten alustana. Myös ajatus siitä, että alustalla menestyy ainoastaan tanssivideot ja lipsync-videot on hyvin tyypillinen. Vuonna 2022 tämä tieto alkaa kuitenkin olla vanhentunutta ja TikTokista löytyy käyttäjiä kaikista ikäryhmistä samalla. Toki alusta on vielä toistaiseksi suosituin lähinnä nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa, mutta käyttäjämäärät kaikissa ikäluokissa kasvavat jatkuvasti. Tämä tarkoittaa sitä, että myös sisällöntuottajien määrä kasvaa jatkuvasti ja kilpailu näkyvyydestä kiristyy. Sen vuoksi suosittelen kaikkia yrityksiä ottamaan selvää omista mahdollisuuksistaan alustalla nyt, kun tilaa uusille sisällöntuottajille on ja tilejä on vielä suhteellisen helppo kasvattaa.  

Mille yrityksille TikTok ei sovi? TikTok markkinointikanavana ei sovi yritykselle joka haluaa tuudittautua tuttuun ja turvalliseen tapaan viestiä. Kuten sanottua, TikTok asettaa uudenlaisia vaatimuksia sisällölle. Sisällön ei tarvitse olla tanssia tai hassuttelua, se voi olla myös opettavaa tai inspiroivaa. Mutta se ei voi olla perinteisiä mainoksia.

Miten aloittaa TikTokissa markkinointi? Ennen tilin luomista ja sisällöntuottamista suinpäin, suosittelen tutustumaan alustaan ja siihen, minkälaisia videoita kohderyhmäsi alustalla tällä hetkellä kuluttaa, jotta saat käsityksen siitä, mitä sisällöltä TikTokissa odotetaan. TikTokissa sisältöä kulutetaan hyvin nopealla tahdilla, joten liikaan hiomiseen en suosittele lähtemään, vaan alustan tultua tutuksi, kannattaa sisältöjä rohkeasti lähteä tuottamaan ja kokeilemaan mikä toimii ja mikä ei. Kuten muillakin alustoilla, myös TikTokissa sisältö on kaiken menestyksen perusta. Tämän vuoksi yrityksen kannattaakin laatia raamit (sisältöstrategia), myös TikTokkiin, jotta seuraaja saa heti käsityksen siitä, mistä tilillä on kysymys. Mikäli yritys jakaa vähän kaikenlaisia videoita tililleen, se ei lopulta palvele oikein ketään. Keskity siis omaan juttuusi ja tee se mahdollisimman hyvin, kuitenkin utelias ja kokeileva ote säilyttäen. TikTokissa ihmiset haluavat seurata ihmisiä ja persoonia, ei kasvottomia brändejä. Uskalla siis heittäytyä ja tuoda persoonaa esiin. Ymmärrän hyvin, että tämä voi aluksi hirvittää, sillä TikTok tunnetaan valitettavasti myös negatiivisesta kommentoinnista, jota alustalta löytyy hyvin paljon. Persoonallisuus on kuitenkin ainoa tapa luoda tilin ympärille yhteisöä, joka sitoutuu tekemääsi sisältöön. 

Jos et tähän saakka ole käyttänyt TikTokkia (saati tuottanut sisältöä sinne), voi alku tuntua kankealta, jopa mahdottomalta. Koska TikTok eroaa paljon perinteisemmästä Facebookista tai Instagramista (joissa muuten videon merkitys on myös kasvamaan päin), on luonnollista, että se asettaa uudenlaisia kysymyksiä ja haasteita. Sosiaalinen media kehittyy jatkuvasti, joten mikäli haluat tuottaa kiinnostavaa ja sitouttavaa sisältöä sinne, on väistämätöntä opetella uutta. TikTokista puhuttaessa sen haasteet jäävät kuitenkin kakkoseksi sen hauskuudelle. Sovellus on hyvin viihdyttävä ja tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia markkinoijalle.

Ulkoista TikTok ja Instagram Reelsit minulle ja saat jatkuvasti tuoretta sisältöä ja näkyvyyttä tuotteillesi. Tutustu hinnoitteluun täällä! Selaan itse lyhytvideoita molemmissa kanavissa päivittäin, joten tiedät minkä tyyppinen sisältö alustoilla toimii, tunnistan tuoreet trendit ja osaan yhdistää ne eri toimialoihin ja yrityksiin sopiviksi. Ulkoistamalla TikTokin saat valmiita videoita ja säästyt itse aikaa vievältä editointityöltä. 

xoxo: Virve

#tiktok #tiktokmarkkinointi #lyhytvideot #instagramreels #tiktokinulkoistaminen