LISÄTIETOJA SOMEA ULKOISTAVALLE

Tälle sivulle olen kasannut vastauksia yleisimpiin somen ulkoistamiseen liittyviin kysymyksiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi tai jokin asia jää askarruttamaan, ota rohkeasti yhteyttä niin kerron lisää!

Mitä somemarkkinoinnin ulkoistaminen tarkoittaa?

Somemarkkinoinnin ulkoistamisella tarkoitetaan sitä, että yritys ostaa sometilien sisällöntuotannon tai ylläpidon ulkopuoliselta palveluntarjoajalta. Palveluntarjoaja voi toimia esimerkiksi nimikkeellä sisällöntuottaja, somemanageri tai someassistentti. Somemarkkinoinnin ulkoistamisella pyritään tehostamaan somemarkkinointia, kun yritys saa avukseen markkinoinnin ammattilaisen. Olen kirjoittanut blogiini postauksen siitä, miten sisällöntuotannon ulkoistaminen kanssani etenee.

Kuinka paljon sisällöntuotannon ja somen ulkoistaminen maksaa?

Tuntilaskutus sisällöntuotannolle on 75,00 euroa/h + alv 24%. Suuremmat kokonaisuudet ja palvelupaketit hinnoitellaan erikseen ja voit tutustua esimerkkihintoihin täällä.

Voinko tuottaa myös itse sisältöä yritykseni somekanaville?

Ehdottomasti voit! Jokainen toimeksianto räätälöidään asiakasyritykselle sopivaksi. Mikäli koette, että teiltä löytyy osaamista esimerkiksi tekstien kirjoittamiseen tai valokuvaamiseen, voitte hyvin hoitaa itse tämän puolen ja ulkoistaa minulle esimerkiksi lyhytvideoiden editoinnin. Myös tilanteessa, jossa yrityksellä on suuret kasvutavoitteet, mutta vain vähän resursseja sisällöntuottamiseen, voidaan ulkoistamalla täydentää yrityksen omia sisältöjä.

Miten sisällöntuottaja voi tehdä asiantuntevaa sisältöä eri toimialojen yrityksille?

Yhteistyömme alkaa aina perusteellisella tutkimuksella ja haastattelulla. Tutustun yritykseen, sen toimialaan, kohderyhmään ja kilpailutilanteeseen. Koska itse tuotan sisältöjä pääasiassa sisältömarkkinoinnin keinoin, vie tiedonhaku sisällöntuotannosta suuren ajan. Lähteinäni käytän kirjallisuutta, sosiaalista mediaa, tutkimustietoa, eri alojen järjestöjen verkkosivuja, sekä yritykseltä mahdollisesti löytyvää tietopankkia kuten blogia tai erilaisia koulutusmateriaaleja ja esitteitä.

Miten varmistetaan se, että ulkoistettu sisällöntuottaja julkaisee vain brändille sopivaa sisältöä?

Kaikki luomani sisällöt on mahdollista saada nähtäväksi ennen julkaisua ja niihin sisältyy yksi veloitukseton muokkauskierros, jonka aikana teen yrityksen toivomat muutokset sisältöihin ennen sisältöjen julkaisemista. Laadin sisällöt julkaisutahdista riippuen 2-8 viikolle kerrallaan, joten yrityksen ei tarvitse olla viikoittain tarkistamassa postauksia.

Mitä tarkoittaa tulosten analysointi kuukausittain?

Jokainen palvelupakettini sisältää tulosten analysoinnin kuukausittain. Tällä tarkoitan sitä, että käyn kuukausittain somekanavien analytiikkatiedot, kuten näyttökerrat ja sitoutumiset läpi, jotta tulosten pohjalta voidaan tehdä muutoksia tekemiseen ja näin varmistaa se, että markkinointi on tuloksellista. 

Minkälaisia tuloksia voin odottaa ulkoistamalla sosiaalisen median?

Se minkälaisia tuloksia sosiaalisesta mediasta ulkoistamalla voi saada riippuu täysin yrityksestä ja palvelupaketin laajuudesta. Parhaimmillaan, kun julkaisutahti on 3-5 postausta/videota viikossa ja myös vuorovaikuttaminen yleisön ja kohderyhmän kanssa on huomioitu, voidaan saavuttaa suurtakin kasvua tilille, sekä näkyvyyden ja sitoutumisten kautta myös myyntiä. Jos taas tilille julkaistaan sisältöä kerran viikossa, on tuloksetkin pienempiä. Osalle yrityksistä tämä on kuitenkin riittävä taso, mikäli sosiaalisesta mediasta ei tavoitella lisämyyntiä vaan se halutaan pitää enemmänkin näyteikkunana yritykseen ja varmistaa se, että yritys löytyy sosiaalisesta mediasta. Somemarkkinoinnin tavoitteet eroavat eri yrityksillä valtavasti. Osalle yrityksistä sosiaalinen media on tärkein myynnin ja markkinoinnin työkalu ja osa taas haluaa luoda esimerkiksi positiivista työnantajamielikuvaa myynnillisten tavoitteiden sijaan. Siksi tavoitteet määrittävätkin paljon sitä, minkälainen paketti yritykselle sopii ja paketin laajuus ja sisältö taas sitä, minkälaisia tuloksia voidaan saavuttaa.

Miksi Instagram-postaukset nostetaan tilin Tarinoihin?

Kaikissa tarjoamissani somepaketeissa julkaisuiden nostaminen Instagram-tilin Tarinoihin sisältyy pakettiin. Näin varmistetaan se, että yhä useammalla tilin seuraajalla on mahdollisuus huomata postaus.

Mitä tarkoittaa yhteisömanagerointi?

Yhteisömanageroinnilla tarkoitetaan someyhteisön hallintaa. Sosiaalinen media elää sosiaalisesta vuorovaikutuksesta, joten kasvua hakevalle yritykselle vuorovaikutuksen luominen on olennainen osa orgaanista somemarkkinointia. Yhteisö-/somemanageri huolehtii siitä, että kommentteihin tulee vastattua ja niitä tulee myös jätettyä.

Mitä tarkoittaa orgaaninen somemarkkinointi?

Orgaanisella somemarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia sosiaalisessa mediassa ilman maksettua mainontaa. Näkyvyyttä sisällöille tavoitellaan orgaanisesti, eli postauksia ei boostata mainosbudjetilla.

Sopimuskauden pituus ja sopimuksen irtisanominen

Toimeksiantosopimukset ovat pääasiassa määräaikaisia ensimmäiset kolme kuukautta, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Irtisanomisaika on kuluva kuukausi + 1kk. Halutessasi voit kuitenkin pyytää tarjousta myös määräajaksi, esimerkiksi lomien tai suurempien kampanjoiden ajalle!