Miksi yrityksen kannattaa panostaa Instagramiin?

13.04.2021

Instagramia käyttää kuukausittain yli miljardi aktiivista käyttäjää. Käyttäjistä jopa 90 % seuraa jotakin yritystiliä. (Instagram 2020.) Suomessa Instagramilla on 2,1 miljoonaa käyttäjää. DNA:n tuottaman Digitutkimuksen mukaan suomalaisista vastaajista 32 % käyttää Instagramia päivittäin ja 16 % viikoittain. Käyttäjiä löytyy kaikista ikäryhmistä, mutta suurin käyttäjäryhmä on 16-24-vuotiaat. Vähintään 10 henkeä työllistävistä yrityksistä jopa 71 % käyttää sosiaalista mediaa ja määrä on ollut kasvusuuntaista vuodesta 2013 asti (Suomen virallinen tilasto: Tietotekniikan käyttö yrityksissä 2019). 

Kun perinteinen markkinointi on pitkälle yksisuuntaista viestintää yritykseltä asiakkaalle, voidaan digitaalisessa markkinoinnissa kommunikoida aktiivisesti kuluttajien kanssa. Digitaalinen markkinointi tarjoaa mahdollisuuden reagoida nopeastikin ja optimoida markkinointia jatkuvasti saatujen tulosten perusteella. 

Markkinoinnin tehokkuutta ja kohdentamista on helppo arvioida valmiin datan perusteella. Instagramissa kohdennuksia markkinointiin voidaan tehdä muun muassa sijainnin, demografiatietojen ja kiinnostusten kohteiden perusteella. Yrityssivulta on helppo selvittää julkaisuiden kattavuus ja paljon yksityiskohtaistakin tietoa seuraajakunnasta ja sivustolla kävijöistä. 

Instagram alustana tarjoaa lukuisia erilaisia matalankynnyksen tapoja kommunikoida seuraajien ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa muun muassa julkaisuiden kommenttiosioissa, yksityisviestien välityksellä sekä erilaisin keinoin Instagram Tarinoissa. Instagram (2017) itse kuvaa alustaa näyteikkunaksi koko maailmalle. 

Instagram on loistava markkinointikanava, ja se kehittyy jatkuvasti tukemaan kasvavia yritystilejä tarjoamalla erilaisia liiketoimintaa tukevia päivityksiä alustalle. Tästä esimerkkinä mainittakoon Instagram shopping, joka tarjoaa yritykselle mahdollisuuden esitellä tuotteitaan julkaisuissa merkitsemällä tuotteita kuviin. Instagram koetaan myös käyttöliittymältään selkeämmäksi kuin esimerkiksi Facebook.

Löytyyhän sinun yrityksesi jo Instagramista? Mikäli kaipaat apua Instagramin tai sisältöjen kanssa tai haluat tukea tilin avaamiseen, ole minuun yhteydessä! 

Pst. Lisää kullanarvoisia vinkkejä Instagramiin liittyen löydät tililtämme @jabellamarketing!

xoxo: Virve