
ELY-keskuksen kehittämisavustuksella markkinointia – mitä yrittäjän kannattaa tietää
Usein ajatellaan, että julkista tukea voidaan myöntää vain tuotantoon, investointeihin tai vientiin tähtääviin projekteihin, mutta sitä voi saada myös markkinoinnin ja digimainonnan kehittämiseen. ELY-keskukset rahoittavat pk-yritysten kasvua, uudistumista ja kansainvälistymistä edistäviä hankkeita yrityksen kehittämisavustuksella. Yrityksen kehittämisavustus on pk-yrityksille suunnattu rahoitusmuoto, jonka tavoitteena on edistää yritysten kasvua, uudistumista ja kilpailukykyä. Tukea voidaan myöntää hankkeisiin, joilla on merkittävä vaikutus yrityksen kasvuun, uudistumiseen, digitaaliseen liiketoimintaan, osaamisen vahvistamiseen, kansainvälistymiseen tai muihin kehitystarpeisiin. Avustus on harkinnanvarainen ja yrityksen toimiala, koko ja hankkeen sisältö vaikuttavat sen myöntämiseen. Usein hyväksyttävinä pidettyinä hankkeina mainitaan tuotekehitys, kansainvälistymiseen tähtäävät toimet, digitaaliset ratkaisut ja liiketoimintaosaamisen kehittäminen – näistä monet voivat sisältää myös markkinoinnin toimenpiteitä!
Voiko ELY-tukia käyttää markkinointiin ja markkinointia tukeviin toimenpiteisiin?
Kehittämistukia ei voi automaattisesti käyttää markkinointiin, vaan markkinoinnin pitää olla osa laajempaa kehityshanketta. Jos markkinointi on osa laajempaa kehittämishanketta esimerkiksi yrityksen brändin uudistamista, uuden kohderyhmän tai markkinan avaamista, digitaalisuuden kehittämistä, kansainvälistymistä tai palvelukonseptin uudistamista tukea voi saada myös markkinointiin. Näissä hankkeissa voidaan myöntää tukea ulkopuolisille asiantuntijapalveluille, konsultoinneille ja muille kehitystoimille. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi asiantuntijapalveluna laadittua markkinointistrategiaa.
Kehittämishankkeissa hyväksyttäviä kustannuksia voivat olla ulkopuolisten asiantuntijapalveluiden kustannukset, palkkakustannukset (hankkeeseen liittyvä työ), ja joissain tapauksissa viestintään, tiedotukseen tai kansainvälistymistä tukeviin matkoihin/messuihin liittyvät menot. Jos tarkoituksena on vain puhdas markkinointi – esimerkiksi mainoskampanja, yritysilmeen suunnittelu, verkkosivuston tekeminen tai jatkuva operatiivinen markkinointi – nämä eivät yleensä täytä kehittämishankkeen vaatimusta. Erityisesti asiantuntijapalveluyritykset (kuten konsultointiyritykset) eivät useimmiten saa tukea, ellei hanke ole uudistava, merkittävä ja mahdollisesti kansainvälistymiseen tähtäävä.
Me Jabellalla olemme olleet mukana erilaisissa ELY-keskuksen rahoittamissa hankkeissa. Näissä hankkeissa meidän roolimme on ollut:
- Luoda some- ja sisältöstrategia uuden tuotteen tai palvelun lanseeraamiseen.
- Luoda some- ja sisältöstrategia liiketoiminnan kehittämiseen.
- Tukea julkaisukalenterin luomisessa.
- Asiantuntijaluentojen ja koulutusten pitäminen yrityksille.
Näiden toimenpiteiden avulla olemme auttaneet asiakkaitamme rakentamaan selkeän suunnan somemarkkinoinnille, sekä tarjonneet heille rungon ja työkaluja somemarkkinoinnin toteuttamiseen. Monessa yrityksessä somemarkkinointia tehdään muiden töiden rinnalla, eikä ajantasaista osaamista somemarkkinoinnin toteuttamiseen ole. Meidän roolimme on ollut ohjata ja auttaa eteenpäin, sekä konsultoida ja auditoida tuloksia.
Mihin kannattaa varautua & mitä kannattaa huomioida
- ELY-tuen pääasiallinen tarkoitus ei ole jatkuva operatiivinen markkinointi vaan tuki kohdistuu kehityshankkeisiin.
- Kehittämisavustusta voidaan myöntää pääsääntöisesti pienille ja keskisuurille yrityksille, mutta sen myöntäminen on harkinnanvaraista.
- Avustusta ei yleensä myönnetä yrityksille, jotka ovat taloudellisissa vaikeuksissa.
- Hakemus tulee tehdä ennen hankkeen aloittamista — älä aloita toimenpiteitä ennen hyväksyntää.
- Omarahoitusosuuden suunnittelu on tärkeää, sillä ELY ei yleensä kata kaikkia kustannuksia.
Älä jätä tukea käyttämättä, jos kehität yritystäsi!
ELY-keskuksen kehittämisavustus on monelle pk-yritykselle konkreettinen mahdollisuus toteuttaa sellaisia kehitystoimia, joihin muuten ei löytyisi aikaa tai budjettia. Jos yritykselläsi on jo suunnitteilla uudistus tai kehittämishanke, tätä tukea kannattaa ainakin selvittää. Se ei sido mihinkään, mutta voi avata mahdollisuuden tehdä kerralla laajempi, kunnianhimoisempi ja paremmin suunniteltu kokonaisuus. Tuki on olemassa juuri sitä varten, että yritykset voivat kasvaa, uudistua ja pysyä kilpailukykyisinä. Jos mielessäsi on hanke, uudistus tai kasvuloikka, tämä on hyvä hetki ottaa askel. Hyvin suunniteltu kehittämishanke tuottaa hyötyä pitkälle tulevaisuuteen.

Teksti: Virve Riissanen, Sometoimisto Jabella


