Instagram Tarinat yritystilillä

15.10.2021

Mikä on Tarinoiden merkitys yrityksen Instagram-tilille? 💭 Uusien tilien tavoittamisessa Tarinoilla ei ole juuri merkitystä, mutta nykyisten seuraajien sitouttamisessa ne ovat hyödyksi. Omilla tileilläni olen huomannut, että tarinat keräävät usein reaktioita myös sellaisilta seuraajilta, jotka eivät välttämättä julkaisuihin reagoi. Lisäksi Tarinoiden kautta syntyy monesti syvällisempiä keskusteluja kuin julkaisuiden kommenteissa.

Tarinoista puhutaan usein, että se on tilin ns. "vapaampaa aluetta", jossa voi julkaista mitä vain. Kyllä voi, mutta itse en suosittele sielläkään poistumaan radikaalisti tilin aiheesta. Tämä vapaamuotoisuus näkyy yleensä niin, että stoorit täyttyvät kodin remontoinnista, vauvan hoidosta, ruokalistoista, koiravideoista tai jostakin muusta tilille epäolennaisesta. Toki nämä sisällöt tuovat tilin pitäjää tutummaksi, mutta jos julkaisuiden kautta halutaan ilmentää asiantuntijabrändiä tietyssä aiheessa, seuraajat todennäköisesti seuraavat tiliä sen vuoksi, eivätkä kaipaa lifestyle -sisältöä täyden Tarinan verran päivässä.

En väitä, etteikö kevyempiä juttuja voisi laittaa Tarinoihin, mutta suosittelen silti pitämään myös siellä tilin punaisen langan selvänä. Jos haluat julkaista jotakin tilisi aiheeseen liittymätöntä, pohdi, saisiko sen jotenkin linkitettyä tilisi aiheeseen. Myös tarinoiden puolella kysymykset; miksi ja kenelle tämä sisältö on tarkoitettu ja mitä lisäarvoa se seuraajalle tuo, voivat auttaa siinä, ettei tili ole julkaisuiden puolella yritys x ja stoorien puolella vaikuttaja y. On ihan ok tuoda Tarinoissa esiin asioita kulissien takaa, mutta siinä vaiheessa, kun Tarinoiden perusteella ei osaa päätellä onko kyseessä yritystili vai yrittäjän henkilökohtainen tili, voi kiinnostus Tarinoita kohtaan laskea nopeastikin.

xoxo: Virve Riissanen, Jabella Marketing

#instagramtarinat #instagrammarkkinointi #henkilöbrändi #asiantuntijabrändi