Instagram Reels eli Instagram Kelat yrityksen markkinoinnissa – ideasta toteutukseen!

02.01.2023

Mikä Instagram Reels?

Instagram Reels, eli hienosti suomennettuna kelat ovat Instagramin vastine TikTokille. Instagram Reels julkaistiin kesällä 2020 haastamaan TikTok-sovellus. Vuonna 2022 kaikki Instagramiin lisätyt videot muuttuivat Reels-videoiksi, joka tarkoittaa sisällöntuottajalle sitä, että kaikki videot kannattaa tätä nykyä ladata Instagramiin koossa 1080 x 1920 px eli koko näytön peittävässä koossa. Reels-videot ovat lyhyitä (max. 90 sekuntia pitkiä), usein musiikilla tai äänitehosteilla varustettuja nopeatempoisia videoita. Reels-videoissa olennaista on, että ne ovat viihteellisiä ja luovalla tavalla toteutettuja. Oman kokemukseni mukaan niin Instagram Reelsissä kuin myös TikTokissa menestyy viihdyttävät, opettavat tai inspiroivat sisällöt, jotka eivät näytä mainoksilta. Sisältömuoto eroaa täysin perinteisistä IG-julkaisuista ja suosittelen lämpimästä tutustumaan sisältömuotoon selailemalla muiden tekemiä videoita ja pohtimalla millä tavoin oman yrityksen viestin voisi tuoda esiin edellä mainituilla arvoa tuottavilla keinoilla.

Olen Jabellan omalla Instagram-tilillä, sekä lukuisien asiakkaidemme tileillä tuottanut videoita aktiivisesti ja kerännyt niillä paljon uusia seuraajia, sekä tavoitettuja silmäpareja. Pidänkin Reelsiä tällä hetkellä parhaimpana tapana tavoittaa uutta yleisöä yrityksen Instagram-tilille orgaanisesti (eli ilman maksettua mainontaa). 

DNA:n tekemän digitutkimuksen (2022) mukaan 32 % suomalaisista käyttää Instagram Reelsiä, mutta ainoastaan 8 % kertoo julkaisevansa sinne itse sisältöä aktiivisesti. Vuoden 2023 tutkimuksessa taas huomattiin, että Reelsin viikottainen käyttö on kasvanut joka vuosi. Videoita siis selvästi halutaan kuluttaa, mutta monikaan ei niitä vielä itse tuota, joten uusille sisällöntuottajille on tilaa ja kysyntää.

Miten Instagram Reels toimii?

Ylläolevissa kuvissa havainnollistan Reelsin luomista suoraan Instagramissa. Alempaa postauksesta löydät lisää vinkkejä videon julkaisuun ja editointiin! Suosittelen myös ottamaan Jabellan Instagram-tilin seurantaan, mikäli kaipaat ajankohtaisia vinkkejä Reelsin käyttöön. Reelsiä kehitetään koko ajan, joten blogissa tieto ehtii vanheta nopeasti. Eniten kuitenkin opit Reels- ja TikTok-videoista niitä selailemalla ja niitä tekemällä. 

Voit toteuttaa Reelsin lähes mistä tahansa aiheesta normaalin kuvajulkaisun sijaan, kunhan vain laajennat hieman näkökulmaa siitä, millä tavoin asian esität. Videoita (niin Reelsejä, kuin muitakin videoita) kulutetaan jatkuvasti enemmän. Vaikka perinteiset julkaisut ovat yhä tärkeitä ja niillekin löytyy omat suosijansa, suosittelen lämpimästi yrityksiä hyödyntämään myös videoita. Tässä muutama syy:

✅ Videolla persoona ja brändi välittyy paremmin ja yritys tulee kohderyhmälleen helpommin lähestyttäväksi!

✅ Videolla on mahdollista näyttää enemmän kuin kuvassa. 

✅ Videossa voit yhdistää ääni- ja kuvamaailmat ja saada näin aikaan suurempia tunnereaktioita.

✅ Reels-videot keräävät katseluita vielä pitkään julkaisun jälkeen toisin kuin tavalliset kuvajulkaisut, joiden näkyvyys kertyy lähinnä julkaisupäivänä ja sitä seuraavana päivänä.

Lyhytvideoiden ideointi ja editointi

Tärkein vaihde lyhytvideoiden tuotannossa on ideointi ja suunnittelu. Itse aloitan videoiden ideoinnin pohtimalla mistä aiheista haluan julkaista sisältöä. Sen jälkeen siirryn joko Instagramiin tai TikTokkiin selaamaan videoita ja etsimään ääniä ja trendejä (yleensä jokin ääni, tehoste tai esimerkiksi tanssi, joka on suosittu sillä hetkellä), joihin voisin videon kuvata. Tallennan sopivia ääniä ja palaan niihin sitten, kun aloitan kuvaamisen. Trendeihin osallistuminen tuo yleensä hyvin katseluita videoille, mutta niissä on huomioitava se, ettei kaikki äänet ole sallittuja kaupalliseen käyttöön. En myöskään suosittele osallistumaan trendiin ainoastaan katseluiden toivossa, vaan ainoastaan silloin jos se sopii brändin tyyliin ja keksit trendiin jonkin tilisi aiheeseen liittyvän kulman!

Toisinaan saatan editoida Reels-videoita myös näyttövideoista, valokuvista tai videoklipeistä ja valita näihin taustalle ainoastaan taustamusiikin tai esimerkiksi voice overin, missä selostan videon kulkua itse. Kaupalliseen käyttöön sopivia musiikkeja löytyy kattavasti ja maksutta esimerkiksi Pixabaysta, joka on ilmainen kuva-, video- ja äänipankki.

Itse käytän niin TikTokkien kuin Reelsien editointiin kännykällä CapCut -nimistä sovellusta ja Instagramissa myös Instagramin omia työkaluja. Myös InShot on hyvin toimiva ja helppokäyttöinen sovellus aloittelijalle. Suosin mahdollisuuksien mukaan videoissa kuitenkin aina Instagramin tai TikTokin omia tekstityökaluja, jotta video näyttää alustanmukaiselta. Jos julkaiset videoita useassa eri kanavassa, voi tekstien editointi olla tehokkaampaa kuitenkin erillisellä sovelluksella tehtynä. Videoiden tekstittäminen Instagramissa ja TikTokissa on tärkeää, sillä vaikka ääni on usein olennainen osa videota, osa käyttäjistä selaa sosiaalista mediaa äänettömänä. 

Jotta sinäkin saisit mahdollisimman ison hyödyn ja näkyvyyden Reelseillesi, listasin vielä muutaman teknisen seikan, jotka ottaa huomioon Reels-videoita tehdessä.

Näin luot yrityksellesi lyhytvideoita Instagramiin ja TikTokkiin:

1. Tutustu sisältömuotoon. Selaa videoita ja tutki, mikä niitä yhdistää. Lyhytvideot eivät saa olla mainoksia tai liian kliinisiä. Lue myös postaukseni: 10 syytä miksi Instagram Reels-video ei menestynyt.

2. Varaa videoiden tekoon aluksi runsaasti aikaa. Varsinkin alussa sinulla menee aikaa eri työkalujen opetteluun, videoiden suunnitteluun ja valmisteluun, sekä itse kuvaamiseen ja editointiin! Valehtelisin, jos väittäisin että 30 sekunnin videoleike on nopea homma. Erityisesti jos tarkoituksesti on esiintyä videolla itse (suosittelen tätä lämpimästi, sillä ihmiskasvot pysäyttävät selaamisen tehokkaimmin), eikä sinulla ole siitä aiempaa kokemusta, voi videoiden tekeminen aluksi olla hyvin aikaavievää. 

3. Suosittelen aina videon kuvaamista luonnonvalossa. Jos tämä ei ole mahdollista, hyödynnä lisävaloja. Kukaan ei halua katsoa huonolaatuisia videoita. 

4. Huomioi kuvatessasi se, että videon keskiö (esim. oma naamasi ja tekstit) asettuvat melko keskelle videota, jotta seuraajasi näkevät videon syötteeltään ilman, että joutuvat klikkaamaan Reelsin auki. Kuvaa videot aina pystysuunnassa.

5. Panosta ensimmäiseen kolmeen sekuntiin, jotta videosi katsotaan loppuun asti! Käytä mielenkiintoista tekstiä tai trendaavia tehosteita huomion herättämiseksi. Ja muista, ihmiskasvot ovat kiinnostavampi ja toimivampi aloitus videolle kuin mikään muu.

6. Vaikka lyhytvideoissa äänet ja musiikki on olennaisessa osassa, selaa osa käyttäjistä somea ilman ääniä. Tämän vuoksi videoiden tekstittäminen on tärkeää. Sijoita tekstit videon keskelle tai yläreunaan. Liian alas sijoitettu teksti voi peittyä videon kuvaustekstin alle. 

7. Muista kuvausteksti. Kuten kuvia postatessa, myös videoita julkaistaessa tarvitaan kuvausteksti. Kirjoita videon kuvaukseen aiheesta, josta kerrot videollasi. Muista myös hashtagit! Niiden avulla keräät seuraajiesi ulkopuolista näkyvyyttä.

8. Kun julkaiset lyhytvideota Instagram Reelsiin aktivoi julkaisuvaiheessa kohta "Jaa myös syötteeseen". Tämä tarkoittaa sitä, että video ilmestyy myös profiiliruudukkoosi. Videon voi myöhemmin poistaa profiiliruudukosta, mikäli koet, ettei se sovi sinne.

9. Valitse videollesi kansikuva. Valitse videolta mieleinen kohta, joka näyttää visuaalisesti hyvältä tai tuo galleriastasi kansikuva videolle (TikTokissa kansikuvan tuominen galleriasta ei ole mahdollista). Kohdasta "Profiiliruudukko", voit säätää sen, miten kuva asettuu Instagram feediisi!

10. Ennen videon julkaisua Instagram tarjoaa sinulle mahdollisuutta valita videolle aiheita eri kategorioista. Valitse aihe videolle yhdestä kategoriasta, muuten sekoitat Instagramin algoritmia, eikä se tunnista mistä videossasi on kysymys.

Valitse Instagram Reels-videolle enintään kolme aihetta, jotta kelasi ja katsojasi osuvat toisiinsa.
Valitse Instagram Reels-videolle enintään kolme aihetta, jotta kelasi ja katsojasi osuvat toisiinsa.

Sitten vain rohkeasti julkaisemaan! Muista myös vastata videoon tulleisiin kommentteihin, jotta maksimoit videon näkyvyyden ja kasvatat tilisi sitoutuneisuutta. On myös tärkeä seurata analytiikkaa siitä, minkälaiset videot tililläsi toimivat, sillä ainoastaan siten tiedät minkälaista sisältöä sinun kannattaa tuottaa saadaksesi ajallesi vastinetta. 

Mikäli prosessi kuulostaa sinun arkeesi turhan aikaa vievältä, mutta haluaisit kuitenkin hyödyntää videoita osana Instagram-tilisi sisältöjä, voit myös tilata brändiisi sopivat videot valmiina. Ota yhteyttä ja suunnitellaan sinun yrityksellesi sopiva videosetti – joko kertatilauksena tai jatkuvana sisällöntuotantona. Suunnittelemme, kuvaamme ja editoimme videot puolestasi ja halutessasi huolehdimme myös niiden julkaisun haluamiisi somekanaviin. Jabella on tuottanut Reels-videoita useille eri toimialoille; musiikkikouluille, teollisuusmaalaamolle, valokuvaajalle, kynsiteknikoille, ekotuotteille, verkkokaupoille ja laskutuspalvelulle. Tuotamme lyhytvideoita niin yritysten omissa toimitiloissa, kuin myös studiolla, luonnossa ja kotiympäristössä. Tilaa valmiit lyhytvideot yrityksellesi ja aloita vaikuttava somemarkkinointi, joka sekä tavoittaa, että sitouttaa yleisöä. 🫶🏼

Teksti ja grafiikat: Virve Riissanen