Instagram Reels eli Instagram Kelat yrityksen markkinoinnissa

21.07.2022


Instagram Reels, eli hienosti suomennettuna Kelat ovat Instagramin vastine TikTokille. Reels-videot ovat lyhyitä (max. 3min), usein musiikilla tai äänitehosteilla varustettuja nopeatempoisia videoita, joita Instagramin algoritmi tällä hetkellä suosii (kuten lähes poikkeuksetta uusimpia ominaisuuksia). Instagram Reels julkaistiin kesällä 2020 haastamaan TikTok-sovelluksen. Reels-videoissa olennaista on, että ne ovat viihteellisiä ja luovalla tavalla toteutettuja. Olen omalla tililläni tuottanut videoita aktiivisesti ja kerännyt niillä paljon uusia seuraajia, sekä tavoitettuja silmäpareja. Pidänkin Reelsiä tällä hetkellä parhaimpana tapana tavoittaa uusia henkilöitä yrityksen Instagram-tilille. Uskon myös, että ne yritykset, jotka nyt lähtevät hyödyntämään rohkeasti Reelsiä saavat siitä isomman hyödyn, kuin ne jotka ottavat sen käyttöön vasta myöhemmin, kun sisällöntuottajia löytyy jo enemmän. DNA:n tekemän digitutkimuksen (2022) mukaan 32 % suomalaisista käyttää Instagram Reelsiä, mutta ainoastaan 8 % kertoo julkaisevansa sinne itse sisältöä aktiivisesti. Videoita siis halutaan kuluttaa, mutta niitä ei vielä tehdä suurissa määrin ja sisällöntuottajille on tilaa. 

Julkaisin Instagramissa kuvasarjan siitä, mistä Reels löytyy ja miten videon tekeminen käytännössä onnistuu. Lisään kuvat myös tähän postaukseen, mutta suosittelen ottamaan IG-tilini @jabellamarketing seurantaan, mikäli kaipaat ajankohtaisia vinkkejä Reelsin käyttöön. Reelsiä kehitetään koko ajan, joten blogissa tieto ehtii vanheta nopeasti. Eniten kuitenkin opit Reels- ja TikTok-videoista niitä itse selailemalla ja niitä tekemällä. Voit toteuttaa Reelsin lähes mistä tahansa aiheesta normaalin kuvajulkaisun sijaan, kunhan vain laajennat hieman näkökulmaa siitä, millä tavoin asian esität. Erityisesti suosittelen unohtamaan tavalliset videojulkaisut ja hyödyntämään niiden sijaan Reelsiä.  Videoita (niin Reelsejä, kuin muitakin videoita) kulutetaan jatkuvasti enemmän. Reelsin käyttö kasvoi vuodesta 2021 nuorten käyttäjien keskuudessa jopa 17 % (DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimus 2022) ja todennäköistä on, että myös vanhempi väki seuraa pian mukana. Vaikka perinteiset julkaisut ovat yhä tärkeitä ja niillekin löytyy omat suosijansa, suosittelen lämpimästi yrityksiä hyödyntämään myös videoita. Tässä muutama syy:

✅ Videolla persoona ja brändi välittyy paremmin!
✅ Videolla on mahdollista näyttää enemmän kuin kuvassa.
✅ Videossa voit yhdistää ääni- ja kuvamaailmat ja saada näin aikaan suurempia tunnereaktioita.

Itse käytän Reelsien editointiin kännykällä CapCut nimistä sovellusta ja IG:n omia työkaluja. En erottele julkaisuideoita kehitellessäni Reelsejä muista julkaisuista, vaan ainoastaan toteutan osan julkaisuista kuvapostauksina ja osan Reels-videoina. Käytännössä kerron siis videolla sen, minkä voisin kertoa myös kuvapostauksessa. Jotta sinäkin saisit mahdollisimman ison hyödyn ja näkyvyyden Reelseillesi, listasin vielä muutaman teknisen seikan, jotka ottaa huomioon Reels-videoita tehdessä.

NÄIN ONNISTUT LUOMAAN YRITYKSELLESI TOIMIVIA REELS- JA TIKTOK-VIDEOITA:

1. Tutustu sisältömuotoon. Selaa videoita ja tutki, mikä niitä yhdistää. Lyhytvideot eivät saa olla mainoksia tai liian kliinisiä. Lue myös postaukseni: 10 syytä miksi Instagram Reels-video ei menestynyt.

2. Varaa videoiden tekoon aluksi runsaasti aikaa. Varsinkin alussa sinulla menee aikaa eri työkalujen opetteluun, videoiden suunnitteluun ja valmisteluun, sekä itse kuvaamiseen ja editointiin! Valehtelisin, jos väittäisin että 30 sekunnin videoleike on nopea homma. Suosittelen kuvaamista luonnon valossa. Huomioi kuvatessasi se, että videon keskiö (esim. oma naamasi ja tekstit) asettuvat melko keskelle videota, jotta seuraajasi näkevät videon syötteeltään ilman, että joutuvat klikkaamaan Reelsin auki. Tekstittäminen on tärkeää, koska osa käyttäjistä selaa somea ilman ääniä.

2. Panosta ensimmäiseen 3 sekuntiin, jotta videosi katsotaan loppuun asti! Käytä mielenkiintoista tekstiä tai trendaavia tehosteita huomion herättämiseksi.

3. Muista kuvateksti. Kirjoita videon kuvaukseen aiheesta, jota videosi käsittelee. Muista hashtagit! Niiden avulla keräät myös seuraajiesi ulkopuolisia katseluita.

4. Julkaise video myös syötteelläsi (julkaistessa kohta: Jaa myös syötteeseen) , jotta se tavoittaa paremmin omat seuraajasi. Tämä tarkoittaa sitä, että video ilmestyy myös profiilistasi löytyvään kuvavirtaan. Videon voi myöhemmin poistaa profiiliruudukosta, mikäli koet, ettei se sovi sinne.

5. Valitse videollesi kansikuva. Valitse videolta mieleinen kohta, joka näyttää visuaalisesti hyvältä tai tuo galleriastasi kansikuva videolle. Kohdasta rajaa profiilikuvaa, voit säätää sen, miten kuva asettuu feediisi!

6. Julkaise! Rohkeasti vain. Muista myös vastata saamiisi reaktioihin.

Miten on, aiotko lähteä hyödyntämään tätä uutta ominaisuutta yrityksesi tilillä? Jos kaipaat opastusta tai toteuttajaa videoillesi, olen täällä sinua varten

By: Virve Riissanen, Jabella Marketing