10 syytä miksi Instagram Reels-video ei menestynyt

01.06.2022

Keväällä 2021 kun Instagram Reels teki tuloaan, saattoi yhdellä videolla tavoittaa ihan valtavasti porukkaa. Kunnes kävi jotain... Ei, kyseessä ei ole algoritmimuutos. Ja kyllä, Reels-videot ovat yhä yksi parhaita tapoja saada oman seuraajakunnan ulkopuolista näkyvyyttä Instagramissa. Mutta. Reelsin suosion kasvaessa myös kilpailu näkyvyydestä kasvaa. Sisällöntuottajia on enemmän, taso nousee ja katsojien odotukset nousevat. Algoritmi oppii käyttäjistään ja tarjoaa käyttäjille sopivampaa sisältöä. Ja tuo jos mikä on hyvä. Sillä mitäpä yritys tekee näkyvyydellä, joka tulee kohderyhmältä, jota sisältö ei kiinnosta lainkaan?

Koska Reelsit ovat kuitenkin edelleen tehokkain tapa kasvattaa yrityksen Instagram-tiliä ja lyhytvideot ovat valtavassa suosiossa, kannattaa jokaisen yrityksen ottaa videot osaksi omaa somemarkkinointia. Instagram Reelsin lisäksi TikTok (lue postaus: TikTok osana yrityksen somestrategiaa - uhka vai mahdollisuus?)  ja YouTube Shorts tarjoilee alustan lyhytvideoiden julkaisemiselle. Lyhytvideot ovat nimensä mukaisesti lyhyitä. Tällä hetkellä maksimipituus videoille on alustasta riippuen 60-90 sekuntia, mutta oman kokemukseni mukaan lyhyet videot toimivat useimmiten minuutin pituisia paremmin. Videon pituudesta riippumatta tärkeää on saada katsoja koukuttumaan ja katsomaan lisää heti videon ensimmäisillä sekunneilla, sillä videoita selataan erittäin nopealla tahdilla ja päätös sisällön kuluttamisesta syntyy sekunneissa. 

Hyvä Reels-video ei vaadi ammattilaistason kuvauskalustoa, vaan kännykkä ja kyky heittäytyä riittää. Tämä mahdollistaakin yrityksille sen, että ne voivat julkaista entistä autenttisempaa sisältöä yrityksensä arjesta, sillä liian huolitellut ja mainosmaiset sisällöt eivät lyhytvideoina toimi. Täydellistä ohjetta täydelliseen lyhytvideoon ei ole olemassa, mutta on muutamia todennäköisiä syitä sille, miksi Reels-videosi ei toiminut (huom! jokaisella tilillä osa videoista toimii paremmin kuin toiset, eikä yksittäisen videon huonommista luvuista kannata vielä huolestua!):

🎥 Videon alku ei houkuta katsomaan lisää.

🎥 Video on tylsä. Se ei viihdytä, inspiroi eikä opeta.

🎥 Video näyttää mainokselta.

🎥 Video on liian hidas.

🎥 Video on liian nopea, eikä sanoma ehdi välittyä. Jep, kultainen keskitie olisi hyvä löytää.

🎥 Huono kuvanlaatu.

🎥 Väärä kuvakoko. Käytä aina pystyvideoita jotka ovat koossa 9:16.

🎥 Sisältö ei erotu massasta. Osallistuessasi trendeihin yrityksenä voit saada paljon näkyvyyttä, mutta älä koskaan kopioi toisen videota omaksesi sellaisenaan.

🎥 Ajankohta on väärä. Joskus videot lähtevät leviämään vasta myöhemmin. 

Tiesitkö muuten, että Reels-videoiden avulla yrityksesi voi tavoittaa uutta yleisöä kuukausittain myös silloin, kun yritys ei julkaise sisältöä? On täysin harhakuvitelma, että videot olisivat vain kertakäyttötavaraa, joiden tekeminen ei hyödyttäisi yrityksiä pitkällä aikavälillä. Kun julkaiset aktiivisesti videosisältöä, on todennäköistä että videoita näytetään vielä pitkään niiden julkaisun jälkeenkin ja ne kiertävät sosiaalisessa mediassa yhä uudestaan ja uudestaan. 

Mikäli kaipaat apua Reelsien tekemiseen, älä epäröi ottaa yhteyttä! Jabella Marketing suunnittelee ja toteuttaa Reels- ja TikTok-videot yrityksesi tarpeisiin. Ulkoistamalla somevideot säästät aikaa sekä kuvaamisessa, että editoinnissa, mutta myös sisältömuotoon tutustumisessa. Toimivaa Reels/TikTok-sisältöä voi tehdä ainoastaan jos tuntee alustat ja sisältötyypin. Harvalla yrityksellä on resursseja selata lyhytvideoita päivittäin pysyäkseen mukana lyhytvideoiden aallonharjalla. 😉

xoxo: Virve Riissanen

#instagramreels #tiktok #sosiaalinenmedia #markkinointi #sisällöntuottaja