Hashtagit - Instagramin hakusanat

29.04.2021

Hashtagit ovat hakusanoja Instagramissa. Siinä missä voit etsiä esimerkiksi kampaajaa googlesta hakusanalla, voit etsiä kampaajaa Instagramista hashtagilla. Esimerkiksi #kampaaja on kuitenkin niin suuri hashtag, että sieltä erottuminen voi olla hankalaa. Siksi kannattaa pohtia erilaisia hashtageja, joilla asiakkaasi voivat sinut löytää. Tutki hashtageja ja niiden toimivuutta. Seuraa analytiikasta mitkä hashtagit toimivat ja jos jokin ei toimi, kokeile muuta. Esimerkiksi jokaisen Instagram-julkaisun alareunassa on kohta Kävijätiedot, jota selaamalla näet kuinka monta henkilöä julkaisu on tavoittanut avainsanojen ansiosta.

Miten valita sopivat hashtagit? Käytä toimintaasi kuvaavia hashtageja, joilla kerrot Instagramille minkälaista sisältöä teet. Näin algoritmi osaa tarjota sisältöäsi aiheestasi kiinnostuneille.  Lisäksi voit käyttää kohderyhmäsi käyttämiä ja seuraamia hashtageja. Tässäkin kohtaa on siis tärkeää, että tunnet kohderyhmäsi ja sen ketä tavoittelet.

Jos kohderyhmäsi koostuu pääasiassa suomalaisista, käytä suomalaisia hashtageja. Ulkomaiset hashtagit voivat tuoda paljon reaktioita, mutta reaktiot eivät tällöin tule siltä ryhmältä, jota tavoittelet. Itse olen muutamasti käyttänyt vahingossa hashtagia joka on sama suomeksi ja englanniksi. Tällöin tavoitin enemmän ihmisiä, mutta en heitä, joita tavoittelen. Koska tarkoitukseni on saada Instagramista (suomalaisia yritys)asiakkaita, en kaipaa näkyvyyttä ulkomaisilta tileiltä.

Pohtiessasi sopivia hashtageja tutustu niihin oikeasti. Katso kuinka paljon aihetunnisteella löytyy julkaisuja ja minkä tyyppisiä ne ovat. Älä keksi hashtageja itse, ellei ne liity brändiisi tai esimerkiksi kampanjaasi. Hashtagit kuten: #etätöitäsohvannurkassa tai #etätyöt #ei #ole #mun #juttu eivät toimi ja ovat hieman... noh, 2010-lukua.

Instagram sallii 30 hashtagin lisäämisen julkaisuihin. Oman kokemukseni mukaan useampi toimii paremmin. Älä kuitenkaan spämmää kaikkia mahdollisia hashtageja julkaisuun vaan valitse ne jotka ovat julkaisun aiheen kannalta relevantteja. Mitä enemmän hashtageja, sitä enemmän mahdollisuuksia tulla löydetyksi!

Ja tärkein: KYSY APUA TARVITTAESSA. Ei ole mitään järkeä tehdä hyvää sisältöä ja olla kohdentamatta sitä oikein. Ihan kuten kotisivut optimoidaan hakukoneita varten, myös Instagram kannattaa optimoida unelma seuraajiasi varten. Tämä on aihe, josta saan paljon kysymyksiä ja jota käsitellään lähes jokaisen asiakkaan kanssa. Tähän keskityn myös tehdessäni Instagram-tilien analyyseja. Oletko sinä tutkinut hashtagiesi toimivuutta? Kaipaisitko apua aiheen kanssa? 

xoxo: Virve