Miten valita sopivat hashtagit Instagram-postaukseen?

02.11.2022

Mitä hashtagit ovat? Hashtagit ovat hakusanoja Instagramissa ja muualla sosiaalisessa mediassa. Hashtag muodostetaan lisäämällä #-merkki sanan eteen. Siinä missä voit etsiä esimerkiksi kampaajaa Googlesta hakusanalla, voit etsiä kampaajaa myös Instagramista tai TikTokista hashtagilla #kampaaja.  Esimerkki #kampaaja on kuitenkin niin suuri (hashtagin alla on valtava määrä kuvia), että sieltä sopivan kampaajan löytäminen ja yrityksenä erottuminen voi olla hankalaa. Siksi kannattaakin pohtia erilaisia hashtageja, joilla yrityksen voi Instagramista löytää.

Sen lisäksi, että hashtagit toimivat hakusanoina ne toimivat tunnisteina jotka kertovat alustalle kuka olet, mitä teet ja mitä aihetta tilisi käsittelee. Tämä on tärkeä tieto Instagramin algoritmille, jotta se osaa tarjota tilisi sisältöjä aiheestasi kiinnostuneille henkilöille. Miten sitten valita sopivat hashtagit yrityksen postaukseen? Hyvä nyrkkisääntö on, että älä koskaan keksi hashtageja päästäsi tyylillä #hauskamaanantaipäivätoimistolla. Itse keksityt tägit voivat toimia kampanjan tai esimerkiksi kilpailun yhteydessä jos tietyn hashtagin alle halutaan kerätä aiheeseen liittyviä kuvia (esim. #yrityksenkesäkisa), mutta yksistään ne eivät kerro alustalle oikeastaan mitään. Käyttämällä toimintaasi kuvaavia hashtageja, kerrot Instagramille minkälaista sisältöä teet. Näin algoritmi osaa tarjota sisältöäsi aiheestasi kiinnostuneille ja tavoitat yritystoimintasi kannalta merkityksellisiä ihmisiä. Lisäksi voit käyttää kohderyhmäsi käyttämiä ja seuraamia hashtageja. Tässä kohtaa onkin tärkeää, että tunnet kohderyhmäsi ja sen ketä tavoittelet.

Jos kohderyhmäsi koostuu pääasiassa suomalaisista, käytä suomalaisia hashtageja. Ulkomaiset hashtagit voivat tuoda postauksellesi paljon näkyvyyttä ja reaktioita, mutta reaktiot eivät tällöin tule siltä ryhmältä, jota tavoittelet. Itse olen muutamasti käyttänyt vahingossa hashtagia joka on sama sekä suomeksi että englanniksi. Tällöin sain julkaisulleni enemmän näkyvyyttä, mutta tilini analytiikkaa tutkimalla huomasin, että näkyvyys tuli Aasiasta. Koska tarjoan sisällöntuotantopalveluitani kotimaisille yrityksille, joiden kohdemarkkinat ovat pääasiassa Suomessa, tämä näkyvyys oli minulle täysin turhaa. 

Kuinka monta hashtagia Instagram-postaukseen kannattaa laittaa? Instagram sallii 30 hashtagin lisäämisen julkaisuihin, mutta virallinen Instagramin antama suositus hashtagien määräksi on 3-5 hashtagia. Tällä Instagram todennäköisesti pyrkii vähentämään turhien hashtagien käyttöä, koska turhat hashtagit hämäävät alustan algoritmia, jolloin se ei pysty luokittelemaan postaustasi selvästi mihinkään kategoriaan ja tarjoamaan sitä tietyille käyttäjille. En itse pitäisi hashtagien määrään liittyvää ohjetta kuitenkaan täysin kiveen hakattuna totuutena, mutta pohtisin hashtageja valitessa sitä, että mitkä hashtagit todella ovat relevantteja postauksellesi ja mitkä eivät. Valitse postaukseesi niin monta relevanttia hashtagia kuin keksit, mutta mikäli et löydä postaukseen sopivia hashtagejä kuin muutaman, älä spämmää hashtageja turhaan. Muista sijoittaa hashtagit Instagramissa suoraan postauksen tekstiosioon – hashtagit eivät kuulu kommentteihin! Näin on myös Instagram itse ohjeistanut Creators -tilillään.

Muista myös tutkia hashtageja ja niiden toimivuutta säännöllisesti, jotta voit tarvittaessa etsiä uusia hashtageja. Seuraa Instagram-tilisi analytiikasta mitkä hashtagit toimivat ja jos huomaat, että jonkun postauksen hashtagien kautta saama näkyvyys on jäänyt normaalista selvästi alemmas, pyri välttämään näitä hastagejä (tai niiden yhdistelmää) tulevaisuudessa. Jokaisen Instagram-julkaisun alareunassa on kohta Kävijätiedot, jota selaamalla näet kuinka monta henkilöä kyseinen julkaisu on tavoittanut avainsanojen kautta. Tätä voisi verrata Googlen hakusanatutkimukseen.

Pähkinän kuoressa. Näin valitset yrityksesi postaukseen sopivat hashtagit Instagramissa:

  1. Mitä teet? Esim. #sisällöntuotanto #somemarkkinointi
  2. Mitä postauksesi käsittelee? Esim. #digimarkkinointi #sosiaalinenmedia
  3. Kenelle postauksesi on suunnattu? Esim. #naisyrittäjät #suomenyrittäjät
Ihan kuten kotisivut optimoidaan hakukoneita varten, myös Instagram kannattaa optimoida unelma seuraajia varten. Ei ole mitään järkeä tehdä hyvää sisältöä ja olla kohdentamatta sitä oikein. Tiesitkö muuten, että hashtagien optimointi ja sopivien hashtagien kartoitus kuuluu aina sisällöntuotantopalveluihini, kun tilaat minulta yksittäisen julkaisun tai säännöllisen sisällöntuotannon Instagram-tilillesi? Sisällöntuotannon ulkoistamisessa on monia muitakin rahanarvoisia etuja yrittäjälle; säästät omaa aikaasi ulkoistamalla sisällöntuotannon, ja saat käyttöösi ammattilaisen, joka konsultoi sinua muissakin somemarkkinointiin liittyvissä haasteissa. Kun ulkoistat sisällöntuotannon Jabellalle, huolehdimme aina postauksen julkaisun asianmukaisella tavalla puolestasi. Halutessasi voit ulkoistaa meille koko somekanavan ylläpidon. Lue lisää palvelupaketeistamme täältä!

Teksti: Virve Riissanen, Jabella Oy