PR ja ansaittu media yrityksen somemarkkinoinnin tukena

05.04.2024

Miten voit hyödyntää PR:ää ja ansaittua mediaa yrityksen somemarkkinoinnin tukena, ja kasvattaa tunnettuutta, auktoriteettia ja luottamusta – sekä myös myyntiä nopeammin ja vaivattomammin? Tässä tekstissä pureudumme PR:n ja ansaitun median rooliin ja konkreettisiin hyötyihin somemarkkinoinnissa. Tässä blogipostauksessa PR-strategi Taru Tammikallio avaa sitä, miten PR voi tukea yrityksen somemarkkinointia ja auttaa yrityksen uskottavuuden ja myynnin kasvattamisessa.

Mitä pr tarkoittaa?

PR (Public Relations) on strategista viestintää, joka rakentaa ja ylläpitää suhteita yrityksen ja sen sidosryhmien välillä. Ansaittu media tarkoittaa näkyvyyttä, jota yritys saa maksamatta suoraan siitä, kuten lehtiartikkelit, haastattelut TV:ssä, radiossa tai podcasteissa.

PR:n tuomat hyödyt liittyvät brändin vahvistamiseen, uskottavuuden lisäämiseen ja laajemman yleisön tavoittamiseen. Esimerkiksi, kun arvostettu lehti julkaisee positiivisen artikkelin yrityksestä, se voi merkittävästi lisätä brändin arvostusta.

Strategisen PR:n ja ansaitun median 5 hyötyä:

  • Nopeasti kasvava uskottavuus

Kuka tahansa ei pääse mediassa esille, vaan sinun täytyy vakuuttaa median toimitus siitä, että juuri sinua kannattaa haastatella, ja että tiedät mistä puhut. Tästä syystä medianäkyvyys boostaa yrityksesi uskottavuutta ja auktoriteettia erityisen tehokkaasti, sillä asiantuntijuutesi ja auktoriteettisi saa ulkoisen validaation medialta ja toimitukselta.

Tällöin muutkin kuin sinä itse tunnustaa asiantuntijuutesi, jonka vuoksi ansaittu media ja PR boostaa uskottavuutta tehokkaasti. Kun yhdistät somemarkkinointiisi PR-tekemistä, saat molemmista maailmoista parhaat puolet – pystyt rakentamaan auktoriteettia ja luottamusta sekä omien somesisältöjesi, että myös ansaitun median avulla.

  • Skaalautuva tunnettuus

Median avulla voit tavoittaa satoja, tuhansia, kymmeniä tuhansia tai jopa satoja tuhansia ihanneasiakkaitasi (parhaimmillaan vain 1 mediajutun avulla).

Se, että jaat tarinaasi ja asiantuntemustasi perinteisessä mediassa ja muissakin kuin omissa kanavissa, tarjoaa sinulle ja yrityksellesi upean mahdollisuuden tavoittaa skaalautuvasti isoja määriä ihmisiä, jotka eivät ole ennen kuulleet teistä.

Sen sijaan, että hyödynnät vain omaa sisällöntuotantoa tunnettuuden ja yleisön kasvuun, voit olla esillä ja ns. lainata perinteisten medioiden (radiot, TV, verkkomediat, lehdet, podcastit) olemassa olevaa yleisöä tavoittaaksesi uusia ihmisiä. Tämä voi myös johtaa siihen, että nämä uudet ihmiset alkavat seuraamaan yritystäsi myös sosiaalisessa mediassa, jonka myötä voit jatkaa luottamuksen rakentamista ja saada uusia asiakkaita heti tai myöhemmin. 

  • Uudet mahdollisuudet

Haluaisitko saada kustannussopimuksen kirjallesi, puhua isoille yleisöille (ja laskuttaa siitä merkittäviä summia), herättää sijoittajien kiinnostuksen tai tehdä muita uusia aluevaltauksia?

Median tuoman tunnettuuden ja auktoriteetin avulla, sinun on helpompaa avata uusia ovia, toteuttaa omia tavoitteitasi ja saada myös rahanarvoisia tilaisuuksia.

Kun mediajuttusi tulee ulos, voit myös boostata sitä sosiaalisen median avulla – ja saada entistä suuremman vaikutuksen aikaiseksi, mikä voi edesauttaa positiivisen kierteen syntymistä ja uusien mahdollisuuksien houkuttelua. 

  • Kasvava myynti

Myynti vaatii mm. sitä, että sinut ja yrityksesi tunnetaan ja teihin luotetaan. Kun rakennat tunnettuutta, auktoriteettia ja luottamusta, myyntisi tehostuu, palveluistanne ollaan valmiita maksamaan isompaa hintaa ja houkuttelette uusia asiakkaita, jotka eivät ole ennen kuulleet teistä. Kun teet somemarkkinointia yhteistyössä PR:n ja ansaitun median hyödyntämisen kanssa voit kasvattaa myyntiä merkittävästi sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä.

  • Vaikuttavuus

Todennäköisesti haluat muuttaa yrityksesi avulla maailmaa paremmaksi ja olla suunnannäyttäjä alallasi. Jakamalla tarinaasi, asiantuntemustasi, sekä missiotasi mediassa ja somessa, voit vaikuttaa asioihin, tuoda uusia näkökulmia ja olla se toimija, joka tunnetaan alansa parhaana.

Näin homma voi kääntyä siihen, että toimittajat alkavat olemaan yhteydessä sinuun, eikä päinvastoin. Ja sinut tunnetaan alalla toimijana, joka ajaa positiivista muutosta maailmaan.

Kuten sanottu strategisen PR:n ja sosiaalisen median avulla, voit luoda positiivisen kierteen liiketoiminnallesi hyvinkin nopeasti. Siksi niitä kannattaa tehdä yhteistyössä – strategisesti ja pitkäjänteisesti. 

Kirjoittajasta:

Taru Tammikallio on PR-strategi ja Influential Entrepreneurin perustaja. Hänen yrityksensä auttaa asiantuntijayrityksiä ja -yrittäjiä moninkertaistamaan tunnettuutensa ja auktoriteettinsa, sekä nousemaan alansa johtaviksi auktoriteeteiksi hyödyntämällä PR:n ja median voimaa.

Taru on kouluttanut +1000 yrittäjää ja yritystä ottamaan tehot irti mediasta, sekä auttanut lukuisia asiakkaita nousemaan esille mediassa toistuvasti, sekä hyödyntämään sitä liiketoimintansa kasvuun ilman jatkuvia 4-5-numeroisia PR-kuluja ja ilman riippuvuutta muiden verkostoista.

Katso maksuton PR-koulutus "Nouse esille mediassa 30 päivässä ja kasvata liikevaihtoa", sekä tutustu verkkosivuihin: www.influentialentrepreneur.net  👉🏼

Teksti: Taru Tammikallio