Verkkokaupan tavoittava ja vaikuttava somemarkkinointi – 3 toimenpidettä, joilla onnistut
Missä kaikkialla verkkokaupan kannattaa markkinoida? Riittääkö aktiviinen Instagram- tai TikTok-tili siihen, että yritys voi tehdä tuloksellista markkinointia ja myyntiä somen kautta vai tarvitseeko verkkokauppa maksettua mainontaa?
Tässä blogitekstissä pureudun verkkokaupan markkinointikokonaisuuden rakentamiseen ja ymmärtämiseen nimenomaan somemarkkinoinnin näkökulmasta. Markkinoinnin tapoja on monia ja ne eroavat toisistaan monin eri tavoin. Yksi kannattaa toista tapaa ja toinen vannoo toisen tavan nimeen, mutta oma näkemykseni on, ettei yksikään markkinointikeino sulje pois toistaan, vaan kaikista mahdollisuuksista tulisi pyrkiä löytämään kullekin verkkokaupalle sopiva kokonaisuus, jossa "kaikkia munia ei ole laitettu samaan koriin". Somemarkkinointi tarjoaa yrityksille laajasti erilaisia mahdollisuuksia tulla löydetyksi ja vahvistaa yrityksen brändimielikuvaa. Tapoja markkinoida on lukuisia ja me uskomme siihen, että niiden optimaalisella yhdistämisellä saadaan parhaita tuloksia. Käydään aluksi hieman erilaisia somemarkkinoinnin muotoja läpi.
Orgaaninen sisältömarkkinointi
Orgaaninen sisältömarkkinointi tarkoittaa markkinointia ilman mainosbudjettia. Orgaanista markkinointia tehdessä pyritään näkyvyyttä saamaan aktiivisen julkaisemisen ja laadukkaan sisällön avulla. Orgaaninen somemarkkinointi vaatii onnistuakseen paljon aikaa ja vaivaa. Tuloksia ei tule yhdessä yössä, vaan näkyvyyden ja sitoutumisten kasvu ottaa aikaa. Lisäksi orgaanisesti tuloksia tavoittelevalta tililtä vaaditaan paljon aktiivisuutta. Postauksia tulee julkaista säännöllisesti, jotta pysyt ihmisten mielessä. Ei myöskään riitä, että postaat julkaisuja, vaan toimiva orgaaninen markkinointi vaatii myös muuta aktiivisuutta – muiden tilien seuraamista ja keskusteluihin osallistumista. Tämä markkinoinnin muoto on toimiva, mutta työläs ja vaatii yritykseltä paljon resursseja. Se toimii kuitenkin kaiken muun markkinoinnin pohjana, mutta usein sitä tehostetaan muilla somemarkkinoinnin muodoilla.
Somemainonta
Somemainonnalla tarkoitetaan maksettua mainontaa esimerkiksi Facebookissa tai TikTokissa. Mainostaessa yritys maksaa somealustalle siitä, että se levittää yrityksen sisältöä halutulle kohderyhmälle. Yritys siis maksaa näkyvyydestä ja näkyvyyden ja tulosten määrä korreloi usein käytettävän mainosbudjetin kanssa. Maksetun mainonnan tekeminen vaatii hieman alustojen tuntemista ja teknistä osaamista, mutta tuo usein nopeammin tuloksia kuin orgaaninen sisältö. Myös orgaanisia postauksia on mahdollista hyödyntää maksetussa mainonnassa.
PR-lahjat vaikuttajille
Vaikuttajamarkkinointi tarjoaa yritykselle mahdollisuuden esitellä tuotteitaan tai palveluitaan vaikuttajien omilla sometileillä. Vaikuttajamarkkinointi on tehokas somemarkkinoinnin muoto, sillä valitsemalla somevaikuttajan oikein, voit saada tuotteesi suoraan oman kohderyhmäsi näkyville. PR-lahjat ovat toimiva ja helppo vaikuttajamarkkinoinnin muoto jolla yritys pääsee vaikuttajamarkkinoinnissa alkuun.
PR-lahjoilla tarkoitetaan vaikuttajille tai muille sidosryhmille lähetettäviä tuotenäytteitä. PR-lahja voi olla myös elämys tai kokemus, johon vaikuttaja kutsutaan. PR-lahjoissa huomioitavaa on, että vaikuttaja ei ole velvoitettu jakamaan sisältöä yrityksen tuotteesta/palvelusta. Mikäli sovitte vaikuttajan kautta tuotetta vastaan tulevasta näkyvyydestä, on kyseessä kaupallinen yhteistyö, johon sovelletaan toisenlaisia sääntöjä.
PR-lahjat ovat yleensä kaupallisia yhteistöitä edullisempi mainonnan muoto – vaikka vaikuttaja ei ole velvoitettu julkaisemaan sisältöä tuotteesta/palvelusta, käytännössä moni vaikuttaja jakaa myös PR-lahjoista sisältöä omilla somekanavillaan, mikäli tuote on hyvä. On siis tärkeää osata etsiä juuri oikeat vaikuttajat lahjoillesi ja pohtia, kenellä tuotteet tulisivat oikeasti käyttöön. Jabellan kautta voit ulkoistaa PR-lahjojen lähettämisen. Etsimme yrityksellesi sopivat vaikuttajat, kontaktoimme heidät (PR-lahjan lähettämiseen tulee aina kysyä lupa) ja suunnittelemme lahjapaketit puolestasi. Oikeanlainen PR-lahja tulee saajalleen käyttöön ja on visuaalisesti kauniisti toteutettu – tarkoitushan on, että lahja innostaa kuvaamaan ja jakamaan sisältöä.
Orgaanisen sisältömarkkinoinnin, mainonnan ja PR-lahjojen yhdistelmä
Kun verkkokauppa haluaa markkinoida sosiaalisessa mediassa mahdollisimman tehokkaasti, on usein paras ratkaisu hyödyntää kaikkia edellä mainittuja keinoja somemarkkinoinnissa. Orgaaninen sisältö pitää somekanavat aktiivisena ja tarjoaa kohderyhmälle näyteikkunan yritykseen, mainonta taas lisää tilien näkyvyyttä ja brändin tunnettuutta, sekä ohjaa ostamaan. Kun pakettiin lisätään vielä PR-lahjat, tavoitetaan kohderyhmä montaa eri kautta, erilaisiin ostoprosessin vaiheisiin sopivilla keinoilla.
Miten yritys sitten voi hallita koko somemarkkinoinnin kokonaisuuden, kun jokainen mainittu somemarkkinoinnin keino vaatii runsaasti aikaa ja osaamista, jotta sen toteuttaminen onnistuu laadukkaasti ja yrityksen tavoitteita palvellen?
👉🏻 Ulkoistamalla! Koko edellä mainitun paketin pyörittäminen voi tosiaan olla haastava tehtävä, ellei tehtävään löydy vastuuhenkilöä, jolta löytyy tarvittavaa osaamista ja aikaa tehtävän suorittamiseen. Jabella auttaa yrityksiä sisällöntuotannossa ja sometilien hallinnoinnissa. Tarjoamme myös PR-lahjojen lähettämistä eli autamme yritystäsi sopivien vaikuttajien löytämisessä ja kontaktoimisessa. Myös maksettu mainonta hoituu kauttamme sisällöntuotantoasiakkaille. Tuottamiemme sisältöjen takana on Jabellan kolmihenkinen tiimi; sisällöntuottaja ja yhteisömanageri Virve, sisällöntuottaja Jessika, sekä valokuvaaja ja vaikuttajamarkkinoinnin ammattilainen Pinja. Yhdessä teemme yrityksesi somemarkkinoinnista tehokasta ja vaikuttavaa. Tiimimme varmistaa sen, että saat laaja-alaisen osaamisen käyttöösi. Jabella on pieni ja ketterä sisältötoimisto, joka palvelee yrityksiä, joiden aika on somea arvokkaampaa. Palvelemme yritystäsi aina joustavasti ja brändiäsi kunnioittaen. 😍
Haluatko keskustella lisää somemarkkinoinnin ulkoistamisen mahdollisuuksista? Ota yhteyttä, niin keskustellaan tarkemmin yrityksesi tilanteesta, ja etsitään teidän tarpeisiinne sopiva somemarkkinointiratkaisu. Esimerkkipaketteja palveluistamme löydät täältä!