Yksinkertaistetusti asiakaspersoonien määrittely lähtee käyntiin siitä, että pohdit minkälaisia tyyppejä tärkeimmät asiakkaasi tai ne henkilöt, joita haluat tavoittaa ovat? Monesti yrityksillä on hyvin monenlaisia kohderyhmiä, mutta erityisesti somessa jokainen tili kannattaa suunnata tietylle kohderyhmälle, jonka tavoittamiseen kyseisellä tilillä keskitytään täysillä. Kohderyhmän rajaamisella ei rajata palveluita kenenkään saavuttamattomiin, mutta markkinoinnin kohdentamisella sisältöjen avulla pyritään siihen, että sisällöt palvelisi erittäin hyvin tiettyä kohderyhmää. Koska kaikella markkinoinnilla on aina myös liiketoiminnalliset tavoitteet, on tärkeää tehdä sisältöä, joka on hyödyllistä, kiinnostavaa ja auttaa etenemään ostopolulla.
Yhtä oikeaa tapaa kohderyhmän määrittelyyn ei ole, mutta alla olevien kysymysten avulla pääset varmasti eteenpäin:
1. Tiedosta asiakkaan ongelma jonka yrityksesi tuote tai palvelu ratkaisee. Pohdi ongelman juurisyytä, eli mistä ongelma saa alkunsa ja miten sinä sen voit ratkaista? Mitä tunteita ja ajatuksia ongelma asiakkaallesi aiheuttaa?
2. Minkälaisilla henkilöillä kyseistä ongelmaa ilmenee? Yhdistääkö henkilöitä esimerkiksi sukupuoli, elämäntilanne, asuinpaikka, asumismuoto, siviilisääty, koulutustausta, tulotaso tai jokin muu seikka? On mahdollista, että ongelmaa ilmenee hyvin monenlaisilla henkilöillä, mutta pyri silti määrittelemään se henkilö, joka kuvastaa tyypillisintä unelma-asiakastasi.
3. Minkälaisia kiinnostuksen kohteita henkilöillä on? Yhdistääkö henkilöitä esimerkiksi rakkaus eläimiä tai vapaaehtoistyötä kohtaan tai ovatko henkilöt usein innostuneita urheilusta tai vaikkapa musiikista? Mitä syvemmälle pohdinnoissa pääset, sitä tarkemman mielikuvan henkilöstä saat.
Esimerkiksi Espoossa toimiva kauneushoitola voisi määritellä kohderyhmänsä seuraavilla tavoin:
"Espoossa toimivan kauneushoitolan asiakkaita ovat 18-60-vuotiaat naiset pääkaupunkiseudulta."
vs.
"Espoossa toimivan kauneushoitolan asiakkaita ovat 25-44-vuotiaat Espoossa ja Helsingissä asuvat työssäkäyvät naiset. Tyypillinen asiakas on hyvin kiireinen, joten hän arvostaa hengähdyshetkiä arjesta. Tärkein syy palvelun ostamiselle on kuitenkin halu tuntea olo kauniiksi ja itsevarmaksi, sillä asiakas tekee työtä, jossa hän on paljon esillä. Hän on valmis panostamaan omaan ulkonäköön ja hänellä on siihen myös taloudellinen mahdollisuus."
tai...
"Espoossa toimivan kauneushoitolan asiakkaita ovat 28-48-vuotiaat Espoossa ja lähiseuduilla asuvat perheelliset naiset. Lapsiperhearjen vuoksi asiakas kaipaa omaa aikaa. Hän haluaa hetken itselleen, mutta ei pysty sitoutumaan jatkuviin hoitoihin, vaan käy hoidoissa tilanteen salliessa. Henkilö arvostaa luonnollista kauneutta ja suosii valinnoissaan eettisesti tuotettua luonnonkosmetiikkaa."
Huomaatko eron? Mitä luulet, kiinnostuvatko vaihtoehtoisissa kuvauksissa esitetyt naiset samoista sisällöistä ja mainoksista? Vaikka molemmat henkilöt ovat kiinnostuneita kauneudenhoidosta, he tekevät sitä eri syistä ja erilaisista tilanteista.
Esimerkin uranaiselle voisi toimia seuraavat lähestymistavat:
- Näin kirkastat ihosi alle kymmenessä minuutissa ennen työpäivää.
- Viisi tuotetta, joilla korjaat meikkisi helposti työpäivän aikana.
Esimerkin perheen äidille voisi toimia seuraavat lähestymistavat:
- Tämä tuote sopii koko perheen ihonhoitoon.
- Helppo ihonhoitorutiini epäsäännölliseen arkeen.
Asiakaspersoonien muodostamisella pyritään
ymmärtämään ja syventymään asiakkaan ajattelumaailmaan. Asiakaspersoonia
luodessa kannattaa termi asiakas ymmärtää mahdollisimman laajasti. Henkilö
voi olla vielä potentiaalinen asiakas tai jo nykyinen, ostava asiakas. Pelkkien demografiatietojen lisäksi on tärkeää ymmärtää asiakasta ja asiakkaan kulkemaa ostopolkua laajemmin ja pohtia sitä, miten hän tekee ostopäätöksen. On paljon hyödyllisempää tuottaa sisältöä pienelle kohdennetulle joukolle joka on siitä aidosti kiinnostunut, kuin suurelle massalle ihmisiä, jotka vain scrollaavat postauksesi ohi. Käytä siis aikaa siihen, että tutustut sinun unelma-asiakkaaseen. Laadi hänestä profiili ja tee sisältö sellaiseksi, että se puhuttelee juuri häntä. Ei ole mahdollista miellyttää kaikkia, joten keskity omaan kohderyhmääsi!
Kun ulkoistat sisällöntuotannon ja somekanavien ylläpidon Jabellalle, alkaa yhteistyö aina kohderyhmään tutustumisella ja asiakaspersoonien luomisella. Tämä on kenties yksi somen ulkoistamisen tärkeimmistä vaiheista, jolla varmistetaan se, että sisällöt vastaavat kohderyhmäsi tarpeita ja toiveita. Tutustu palvelupaketteihimme ja ota yhteyttä!
Teksti: Virve Riissanen, Jabella Oy