Löydä yrityksellesi sopiva kumppani somemarkkinointiin

12.03.2022

Somen merkitys markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa on tunnistettu monissa yrityksissä. Sosiaalisen median voimaa ei voi kiistää. Se auttaa yrityksiä olemaan läsnä oman kohdeyleisönsä arjessa päivittäin ja tarjoaa mahdollisuuden levittää brändin sanomaa tehokkaasti tuhansille ja tuhansille ihmisille. Aina somen päivittäminen ei kuitenkaan istu yrityksen arkeen, sillä somemarkkinointi vaatii sekä osaamista että aikaa. Tällöin somen tai sisällöntuotannon ulkoistaminen voi olla järkevää. Mutta mistä yritys löytää omiin tarpeisiin sopivan markkinointikumppanin?

Somemarkkinoinnin osaajia on netti pullollaan. Uusia osaajia tulee vastaan päivittäin ja jokaisella on hieman omanlaisensa tapa tehdä markkinointia. Mukaan mahtuu paljon rautaisia ammattilaisia, mutta valitettavasti myös tekijöitä, joilla ei ole hommasta mitään käsitystä. Yrittäjä, joka vasta aloittelee markkinointia sosiaalisessa mediassa voi ymmärrettävästi olla päästään pyörällä. Missä somekanavissa yrityksen tulisi olla läsnä ja millä volyymillä? Millä tavalla somemarkkinointia pitäisi toteuttaa? Miten varmistaa, että ulkopuolinen markkinoija tuntee yrityksen toimialan, brändin ja tavoitteet? Minkä verran somen ulkoistaminen maksaa?

Mikäli yrityksestä ei löydy tietotaitoa yritykselle sopivien markkinointiratkaisuiden kartoittamiseen, voi olla järkevää kontaktoida useampaa toimijaa. Jokainen palveluntarjoaja tarjoaa ratkaisua omasta näkökulmastaan käsin: osa on vannoutuneita orgaanisen LinkedInin tai Instagram -tekemisen nimeen, osa taas ehdottomasti maksetun mainonnan tai vaikuttajamarkkinoinnin kannalla, kun taas Google -osaaja panostaisi lähinnä vain hakukoneisiin. Mikään vaihtoehto ei ole toista pois sulkeva, vaan parasta olisikin että somekanavat ja markkinointitavat täydentäisivät toisiaan. Jos sinulle myydään yhtä markkinointiratkaisua ainoana oikeana, uskalla kyseenalaistaa väite ja vertailla myös muita mahdollisuuksia. Mahdollisuuksia kartoittaessa yritys todennäköisemmin saa myös käsitystä siitä, mikä voisi olla juuri heidän brändille sopiva tapa tulla löydetyksi netissä.

Kun tiedät tarpeesi, sinun on helpompi lähteä vertailemaan eri palveluntarjoajia. Tutustu tekijöiden aiempiin töihin ja osaamiseen, sekä siihen, minkälaista osaamista hän voi sinulle tarjota. Tunnustele toimiiko henkilökemiat ja selvitä, minkälaisia toimintatapoja yhteistyöhön liittyy. Kenelle sisältöjen oikeudet kuuluu, miten yhteydenpito ja materiaalien toimitus tapahtuu ja minkä verran yritys voi itse vaikuttaa sisältöihin varmistaakseen niiden laadun ja oikeellisuuden. Suuremmat markkinointitalot pystyvät yleensä tarjoilemaan paketin, johon kuuluu somen lisäksi kaikki digitaalinen mainonta. Ongelma näissä on usein se, että yksi ihminen harvoin on mestari kaikessa, jolloin yrittäjän asiaa voi hoitaa suurempi tiimi, eikä yhteydenpito ole aina ketterää. Myös palvelupaketit voivat olla etenkin pienelle yritykselle turhan massiivisia. Pienet toimijat taas tarjoavat usein spesifimpää osaamista. Omalla kohdallani osaamiseni keskittyy nimenomaan orgaaniseen Instagram-, Facebook- ja TikTok -mainontaan ja näiden kanavien sisällöntuotantoon, sekä ylläpitoon, enkä tällä hetkellä tarjoa lainkaan esimerkiksi Googleen tai maksettuun mainontaan liittyviä palveluita. 

Tarjouksia kysellessä vertaile hinnan lisäksi myös pakettien sisältöä. Somemarkkinoinnin ja somen ulkoistamisen hinta riippuu täysin siitä, kuinka aktiivisesti sisältöä somessa julkaistaan. Aktiivinen some = enemmän näkyvyyttä = enemmän hintaa. Yksinkertaista. No, ei aina. Hinnoittelusta näkee nimittäin tällä alalla monenlaisia esimerkkejä aina muutamista kympeistä useisiin tuhansiin euroihin. Hinnoittelua vaikeuttaa se, että tuloksien tarkka ennustaminen on hankalaa. Yritys ei maksa ainoastaan kasvavasta näkyvyydestä ja myynnistä, vaan myös sisällöntuotantoon kuluneesta ajasta. Jos sinulle myydään tietyn verran näkyvyyttä kuukaudessa, tarkista AINA millä tavoin tuo näkyvyys aiotaan toteuttaa ja keneltä se tulee. Valitettavan monesti yrittäjälle kaupataan suuria lukuja, mutta samalle unohdetaan täysin mainita keinot lukujen toteuttamiseen. Toimija, joka hyödyntää esimerkiksi boostirinkejä tai follow-unfollow -tekniikoita asiakkaan tilien kasvattamiseksi voi pahimmillaan tehdä yritykselle haittaa. Minkä tahansa sometilin saa kasvatettua suureksi, mutta se, tehdäänkö 10 000 seuraajan tilillä kauppaa, ei ole itsestäänselvyys. Jos todella haluat myyntiä, tarvitset yleisöksi sinun kohderyhmää, et sellaista näkyvyyttä, joka tulee täysin muualta kuin omasta kohderyhmästä. Somea ulkoistavan yrityksen kannattaa muistaa myös se, että myynti ei ole ainoa lisäarvo, jota aktiivinen somemarkkinointi yritykselle tuo. Sosiaalinen media on loistava paikka luoda brändimielikuvaa, joka on itsessään yritykselle jo arvokasta. 

Somemarkkinoinnin ulkoistaminen voi parhaimmillaan olla antoisa yhteistyö, joka tehostaa yrityksen markkinointia ja helpottaa yrityksen arkea, mutta pahimmillaan se voi koitua haitaksi brändillesi! Tee siis tarkka selvitystyö ja suhtaudu ulkoistamiseen kuin palkkaisit yritykseesi uuden työntekijän; haluat löytää sen juuri sinulle sopivan kumppanin, joka sitoutuu työskentelemään täysillä yrityksesi hyväksi

Aloittaessasi somemainontaa, voit aina olla yhteydessä Jabellaan. Katsotaan, voisimmeko olla yrityksesi avuksi. Mikäli koemme, ettei oma osaamisemme palvele yritystäsi parhaalla mahdollisella tavalla, ohjaamme sinut eteenpäin. Tutustu Jabellan palvelupaketteihin.

Teksti: Virve Riissanen, Jabella Marketing