Arvonnan järjestäminen yrityksen Instagram-tilillä
Arvonnat ovat erittäin suosittu tapa kasvattaa yrityksen tiliä niin Instagramissa, Facebookissa, kuin TikTokissakin. Somearvonnoilla voidaan saada aikaan nopeaa kasvua, mutta valitettavasti niillä on mahdollista saada aikaan myös suuria ongelmia yrityksen tileille, sillä arvonnat tuovat usein mukanaan paljon myös sellaista yleisöä, joka ei ole kiinnostunut tilin sisällöstä tai yrityksen palveluista lainkaan. Keskityn tässä postauksessa arvontoihin nimenomaan Instagramissa.
Orgaaninen näkyvyys Instagramissa perustuu reaktioihin ja vuorovaikutukseen. Mitä enemmän julkaisusi tuottaa vuorovaikutusta, sitä enemmän julkaisu saa näkyvyyttä. Kun omat seuraajasi reagoivat julkaisuun aktiivisesti, se alkaa levitä myös seuraajien ulkopuolelle ja tavoittamaan uutta yleisöä tilillesi. Myös arvonnat Instagramissa usein perustuvat reaktioiden maksimoimiseen. Palkinnon avulla yleisöä halutaan "lahjoa" tykkäämään postauksesta, seuraamaan tiliä, sekä kommentoimaan julkaisuun ja mahdollisesti myös jakamaan sitä. Kun yleisö toimii halutulla tavalla, alkaa arvontapostaus leviämään laajalle joukolle, sillä julkaisu kerää paljon reaktioita.
Mutta mitä tapahtuu kun Instagram-arvonta on suoritettu? 🥳 Yleisö, joka on löytänyt tilillesi jää mahdollisesti seuraamaan yrityksen tiliä tai mahdollisesti poistuu. Osa yleisöstä voi olla kiinnostunut tilisi sisällöstä ja jäädä tilin aktiiviseksi seuraajaksi pidettyään yrityksesi sisällöstä, mutta valitettavan usein totuus on toinen ja moni seuraaja "unohtuu" seuraamaan tiliä, vaikka sisältö ei heitä oikeastaan kiinnosta. Koska sisältö ei ole kiinnostavaa, tämä yleisö ei myöskään reagoi sinun tuleviin postauksiin ja pikkuhiljaa he eivät edes näe julkaisuja, koska Instagram tulkitsee reagoimattomuuden ja postausten ohi swaippaamisen merkiksi siitä, että sisältösi on huonoa. 🤯
Tästä alkaakin ikävä noidankehä. Instagram-tilillä voi olla suuri määrä seuraajia, joka alkuun tuntuu mahtavalta, mutta osoittautuu pian ongelmaksi. Julkaiset sisältöä, joka on aiemmin toiminut hyvin, mutta koska seuraajissasi on nyt paljon "haamuseuraajia", jotka eivät enää näe julkaisuitasi, eivät julkaisutkaan enää kerää omilta seuraajiltasi reaktioita halutulla tavalla. Tämä on myös Instagramille selkeä merkki 👉🏼 sisältö on huonoa, eikä sitä kannata näyttää laajemmalle joukolle tai edes niille omille seuraajillesi, jotka ovat aidosti kiinnostuneita tilisi sisällöstä ja palveluistasi. Tässä vaiheessa alat todennäköisesti olla epätoivoinen ja pohtia, millä tavoin saat näkyvyyden palautettua ja tavoitettua taas omat seuraajasi. Päädyt ehkä kokeilemaan maksettua mainontaa tai järjestämään uuden arvonnan.
Miten onnistua Instagram-arvonnan järjestämisessä?
Vaikka somearvonnoissa piilee omat riskinsä, eikä yrityksen Instagram-tilin kasvua tai somemarkkinointia ylipäätään kannata jättää arvontojen varaan, voi niiden järjestäminen toisinaan olla mukava tapa muistaa omia seuraajia tai tavoitella uutta yleisöä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä muutama asia:
- ÄLÄ VELVOITA OSALLISTUJIA SEURAAMAAN TILIÄSI. 🚫 Sen sijaan käytä arvonnan osallistumisen ehtona esimerkiksi postauksesta tykkäämistä tai julkaisun kommentointia. Jo kasvavat reaktiomäärät auttavat siinä, että julkaisu saa enemmän näkyvyyttä ja päätyy yhä useamman henkilön silmille. Nämä ihmiset voivat sitten itse halutessaan tutustua tiliisi tarkemmin ja alkaa seurata sitä siksi, että sisältö kiinnostaa, eikä siksi, että he haluavat voittaa palkinnon. Valitettavasti moni arvontoja somesta aktiivisesti etsivä käyttäjä on kuitenkin tottunut siihen, että seuraaminen on arvonnan ehto ja alkaa tästä syystä seuraamaan tiliä ikäänkuin automaationa eli kaikkia potentiaalisia haamuseuraajia et todennäköisesti onnistu välttämään. Näitä käyttäjiä voit kuitenkin pyrkiä välttämään sillä, että et lisää postauksen hashtageihin #arvonta, jota useat arvontoja etsivät käyttäjät seuraavat.
- VALITSE PALKINTO, JOKA KIINNOSTAA VAIN YRITYKSESI KOHDERYHMÄÄ. 🏆 Jos myyt asiantuntijapalkintoja, voit esimerkiksi arpoa oman palvelusi. Jos taas myyt tuotteita tai elämyksiä, valitse sellainen palkinto, joka ei ole kiinnostava valtaosalle ihmisistä. Kuvitellaan tilanne, että myyt ekologisia, Suomessa valmistettuja lasten vaatteita. Huvipuistoliput olisivat varmasti palkintona mieleinen jokaiselle lapsiperheelle, mutta tälläisen palkinnon arpoessasi on osallistujissa varmasti paljon ihmisiä, joilla ei ole kiinnostusta lasten vaatteiden alkuperää kohtaan tai taloudellisesti mahdollisuutta valita kestävästi tuotettuja lasten vaatteita. Tämän vuoksi haluat tavoittaa arvonnalla sellaisia henkilöitä, jotka aidosti ovat kiinnostuneita tuotteistasi/sisällöstäsi ja myös potentiaalisia asiakkaita yrityksellesi. Huomioi tämä jo palkintoa valitessasi ja pyri valitsemaan sellainen palkinto, joka houkuttelee nimenomaan sinun yrityksesi kohderyhmää valtaväestön sijaan. Yrittäjänä todennäköisesti haluat, että myymäsi tuote/palvelu saa arvonnan kautta näkyvyyttä. Sen vuoksi suosittelen, että valitset palkinnoksi jonkin oman tuotteesi tai palvelusi sen sijaan, että mainostaisit arvonnalla jotakin massatuotetta.
Näillä kahdella pääohjeella onnistut todennäköisemmin välttämään ongelmat, joita arvonnat kasvun mukana yrityksesi Instagram-tilille tuo. On kuitenkin myös monia muita asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon arvontaa järjestettäessä:
- Onko kyseessä arvonta vai kilpailu? Kun Instagramissa tai muualla somessa järjestetään arvonta julkisesti ja voittajan valinta perustuu sattumaan, tulee palkinnosta maksaa arpajaisveroa 30 %. 💸 Veron maksaa arpajaisten toimeenpanija. Arpajaisvero pitää ilmoittaa ja maksaa kalenterikuukausittain viimeistään arpajaisten järjestämistä seuraavan toisen kuukauden 12. päivänä. Arpajaisveroa ei tarvitse ilmoittaa eikä maksaa, jos veron määrä olisi alle 50 euroa kalenterikuukauden aikana. Lisää arpajaisverosta voit lukea Verohallinnon sivuilta.
- Kun olet päättänyt mitä aiot arpoa, sekä sen onko kyseessä arvonta vai kilpailu, voit alkaa suunnittelemaan arvontapostausta. Määritä arvonnalle tavoitteet ja luo arvonta tukemaan niitä. Jos esimerkiksi tavoittelet kävijöitä verkkokauppaasi, voit pyytää osallistujia tutustumaan valikoimaasi ja kommentoimaan postaukseen oman suosikkituotteensa. Jos haluat kerätä yhteystietoja sähköpostimainontaa varten, voit järjestää arvonnan myös yhteystietonsa jättäneiden kesken. Mikäli tavoittelet vain näkyvyyttä tilillesi tai yrityksellesi, suosittelen pitämään osallistumisen mahdollisimman yksinkertaisena, jotta postaukseen on helppo tarttua ja reagoida.
- Valitse somearvontaan houkutteleva kuva ja teksti. Toimiva tapa huomion herättämiseen on tuoda jo heti postauksen alussa ilmi, että kyseessä on ARVONTA ja siitä voi VOITTAA jotakin. 🤩 Kerro postauksessa selkeästi arvonnan ehdot ja osallistumisaika, sekä se millä tavoin voittajaan tullaan olemaan yhteydessä. Läpinäkyvyyden vuoksi suosittelen, että voittaja julkaistaan postauksen kommenteissa, jotta kaikki arvontaan osallistuneet näkevät, että arvonta on todella suoritettu.
Huomioi arvonnassa alustan säännöt. Esimerkiksi Meta edellyttää, että Facebook- ja Instagram-arvonnoissa on maininta siitä, ettei sen alustat sponsoroi, suosittele tai hallinnoi arvontaa. Myös osallistujien tulee vapauttaa Meta kaikista arvontaan liittyvistä vastuista. Et myöskään saa merkitä sisältöä virheellisesti tai rohkaista käyttäjiä merkitsemään sisältöä virheellisesti. Facebook-arvonnoissa et saa vaatia tai kannustaa osallistujia jakamaan, uudelleenjulkaisemaan, merkitsemään muita tai muulla tavoin mainostamaan kampanjaasi. Huomaathan myös, että mikäli arvonta toteutetaan esimerkiksi vaikuttajan kautta, tulee kaupallinen sisältö merkitä selkeästi arvontaan. Valitettavan monesti somessa näkee arvontoja, joita ei ole toteutettu alustojen sääntöjen mukaisesti. Nämä tilit voidaan pahimmissa tapauksissa jopa jäädyttää. Tämän vuoksi suosittelen jokaista tutustumaan sääntöihin ennakkoon.
Parhaimmillaan arvonta toimii hyvin ja tuo tilille yrityksen kohderyhmän mukaista yleisöä, mutta siihen liittyy hyvin monta asiaa jotka ottaa huomioon. Mikäli Instagramin algoritmin toiminta ei ole sinulle vielä entuudestaan tuttua, suosittelen lukemaan aiemman postaukseni siitä, miten vuorovaikutus vaikuttaa orgaaniseen näkyvyyteen Instagramissa, sillä se auttaa sinua ymmärtämään paremmin sitä, miten näkyvyys Instagramissa muodostuu ja mitkä asiat laskevat sitä. Mikäli haluat kasvattaa tiliäsi kiinnostavilla sisällöillä ilman arvonnoilla kikkailua, suosittelen tutustumaan sisältömarkkinointiin. Se on erittäin toimiva tapa kasvattaa Instagram-tiliä orgaanisesti. Mikäli taas kaipaat apukäsiä sisällöntuotantoon tai haluat päästä kokonaan eroon yrityksen sometilien päivittämisestä, voi somen ja sisällöntuotannon ulkoistaminen olla sinulle sopiva ratkaisu. 👉🏼 Tutustu somen ulkoistamiseen liittyviin palveluihini lisää täällä!
Teksti ja kuvitus: Virve Riissanen