
Miten luoda toimiva Instagram-profiili yritykselle?
Mitä kirjoittaa yrityksen Instagram-tilin bioon ja miten yritys saa Instagram-profiilista parhaan mahdollisen hyödyn irti? Selkeä Instagram-profiili on käyntikortti yrityksesi IG-tilille. Se kertoo heti ensisilmäyksellä uudelle henkilölle mitä tilisi tarjoaa ja minkälaista sisältöä hän voi tililtä odottaa. Kun potentiaalinen Instagram-seuraaja tietää heti alusta lähtien minkälaista sisältöä tililläsi hänelle tulet tarjoamaan, hän todennäköisesti ei tule pettymään tehdessään päätöksen seurata yrityksesi tiliä Instagramissa. Tästä postauksesta löydät vinkit toimivan yritysprofiilin luomiseen. Mikäli kaipaat yksilöidympää ohjausta, voit olla yhteydessä Jabellaan niin sovitaan etäpalaveri tilisi kuntoon hiomiseksi.

Instagram-profiilista löytyy yritystilillä viisi kohtaa, joihin suosittelen kiinnittämään erityistä huomiota:
1. Nimi. Tällä en tarkoita tilin käyttäjätunnusta, vaan profiilista löytyvää nimikenttää.
2. Profiilikuva, joka on selkeä ja antaa kasvot tai visuaalisen tunnisteen tilille.
3. Kuvausteksti, jossa avaat tilisi tarkoituksen.
4. Yhteystietopainikkeet, joiden kautta yleisö saa sinuun yhteyden.
5. Kohokohdat, eli Tarinoihin julkaistu sisältö, joka on nostettu profiiliin helposti löydettäväksi.
Seuraavaksi kerron lisää jokaisesta kohdasta.

1. Nimi. Instagram-tilin nimi ei tarkoita samaa kuin käyttäjätunnus. Nimi on profiilikuvan alla näkyvä lihavoitu teksti, joka toimii myös hakusanana Instagramissa. Mikäli yrityksesi käyttäjätunnus on Instagramissa esimerkiksi yritysoy, ei sinun kannata kirjoittaa samaa nimeä Nimi -kenttään, sillä yrityksesi löytyy jo hakusanalla yritysoy. Sen sijaan sinun kannattaa kirjata nimi kenttään muita hakusanoja, joilla yritystäsi voitaisiin Instagramista etsiä.

2. Profiilikuva on Instagramissa hyvin pieni eikä sitä saa klikkaamalla suuremmaksi. Tämän vuoksi kuvan laatuun, kirkkauteen ja selkeyteen on syytä kiinnittää huomiota. Profiilikuvaan voi lisätä myös yrityksen logon, mutta mikäli toimit yksinyrittäjänä joka hyödyntää Instagramissa henkilöbrändiä, suosittelen käyttämään omaa kuvaa, sillä näin annat tilillesi heti kasvot. Oma kuva lisää luottamusta tiliisi, sillä yleisö tietää kuka tilin takana toimii. Mikäli taas edustat suurempaa organisaatiota, on logo tai muu visuaalinen tunniste usein selkein vaihtoehto Instagram-tilin profiilikuvaksi.

3. Kuvauksessa sinun tulisi tehdä IG-profiiliasi tarkastelevalle henkilölle selväksi se, mitä tilisi voi hänelle tarjota. Vastaamalla Instagram bio:n tekstissä kysymyksiin mitä aihetta tilisi käsittelee, kenelle tili on suunnattu ja miksi tiliä kannattaisi seurata, saa usein jo hyvin toimivan IG-bion luotua. Suosittelen myös rivittämään tekstin, mikäli se ei muuten asetu helposti luettavaan muotoon. Koska Instagram-profiilissa kuvaustekstin merkkimäärä on rajallinen, älä tuhlaa sitä kirjoittamalla yhteystietoja suoraan kuvaukseen kuten yllänäkyvässä esimerkissä (heh, vanhat kuvakaappaukset. Tsekkaa päivitetty Instagram-tilini täältä!). Käytä sen sijaan yhteydenottopainikkeita, joihin saat syötettyä yhteystiedot ja joiden kautta asiakkaasi pääsee lähestymään sinua helposti.

4. Yhteystietopainikkeet Instagramissa näkyvät profiilissasi vierailevalle samassa kohtaa, josta sinä pääset ylläpitäjän näkymässä muokkaamaan profiiliasi. Voit asettaa Muokkaa profiilia -painikkeen takaa yrityksesi osoitteen, verkkosivut ja yhteystiedot profiilillesi, jotta yleisösi voi klikata linkistä suoraan verkkosivuille, soittaa tai lähettää sähköpostia sinulle suoraan profiilistasi tai navigoida osoitteesi. Muista tarkistaa säännöllisesti, että yhteystiedot ovat ajantasalla!

5. Instagramissa voit tallentaa julkaisemiasi Tarinoita profiilisi kohokohtiin. Kohokohdat ovat oiva tapa lisätä sisältöä suoraan profiiliisi helposti löydettäväksi, mutta valitettavan harva yritys hyödyntää niitä. Tässä esimerkkejä mitä voit tallentaa yrityksesi Instagram-tilin kohokohtiin:
- Kerro kuka olet. Voit tehdä esimerkiksi esittelyn itsestäsi, yrityksestäsi, henkilöstöstäsi tai vaikkapa toimitiloistasi. Näin potentiaalinen asiakas pääsee helposti tutustumaan yritykseesi lisää.
- Ajankohtaiset asiat. Voit luoda käynnissä olevalle kampanjalle, kilpailulle, ilmoittautumiselle tai tajoukselle oman kohokohdan. Muista kuitenkin poistaa tai päivittää kohokohta kun se ei ole enää ajankohtainen.
- Kerää usein kysytyt kysymykset suoraan profiiliisi tai tee esittely aiheesta, josta saat paljon kysymyksiä.
- Vanhentumaton tieto kuten reseptit, vinkit, ohjeet, inspiraatiokuvat, asiakastyösi tai vaikkapa asiakaspalautteet sopivat loistavasti Instagram-tilin kohokohtiin.
Miten tallentaa Instagram Tarina profiilin kohokohtiin? Klikkaa aktiivisena olevan Tarinan alareunasta sydäntä, jonka alla lukee Korosta. Valitse kohokohta, johon haluat Tarinan lisätä tai luo uusi. Voit lisätä kohokohtiin myös aiemmin julkaisemiasi Tarinoita Instagram arkistosi (profiilin laidassa kolme viivaa > Arkisto > Arkistoidut tarinat) kautta.
Muista päivittää myös kohokohtien kansikuvat klikkaamalla kohokohta auki ja valitsemalla alhaalta kolme pistettä Lisää > Muokkaa kohokohtaa > Muokkaa kantta.

Nämä viisi kohtaa tarkistamalla onnistut optimoimaan yrityksesi Instagram-profiilin selkeäksi ja kohderyhmääsi palvelevaksi. Olen tehnyt aiheesta videoita myös TikTokkiin. Videoihin pääset tekstistä löytyvien linkkien kautta!
Kun yrityksen Instagram-tili ei tuota halutunlaista tulosta, on aika tehdä toimenpiteitä. Instagram-tilin analyysi -palveluni sisältää yhden etäpalaverin, jossa pureudumme tilisi haasteisiin, optimoimme Insta-tilisi ja valmennan sinua jatkoa varten. Saat palaverin jälkeen sinulle luodun työkirjan, johon olen kerännyt yksityiskohtaisesti tilisi vahvuudet ja kehityskohteet. Työkirjasta löydät toimenpide-ehdotukset vinkkeineen, jotta voit viedä yrityksesi Instagram-tiliä kohti tavoitteitasi.
Teksti: Virve Riissanen