Miten luoda toimiva Instagram-profiili yritykselle?

02.08.2023

Selkeä Instagram-profiili on käyntikortti yrityksesi IG-tilille. Se kertoo heti ensisilmäyksellä uudelle henkilölle, mitä tilisi tarjoaa ja minkälaista sisältöä hän voi tililtä odottaa. Kun potentiaalinen Instagram-seuraaja tietää heti alusta lähtien, minkälaista sisältöä tilillä tulet hänelle tarjoamaan, hän ei todennäköisesti tule pettymään tehdessään päätöksen seurata tiliä Instagramissa. Mitä sitten kirjoittaa yrityksen Instagram-tilin bioon ja miten yritys saa Instagram-profiilista parhaan mahdollisen hyödyn irti? Tästä postauksesta löydät vinkit toimivan yritysprofiilin luomiseen. Mikäli kaipaat yksilöidympää ohjausta, voit olla yhteydessä meihin niin sovitaan palaveri tilisi kuntoon hiomiseksi.

Instagram-profiilista löytyy yritystilillä viisi kohtaa, joihin suosittelemme kiinnittämään erityistä huomiota:

  • Nimi. Tällä en tarkoita tilin käyttäjätunnusta, vaan profiilista löytyvää nimikenttää.
  • Profiilikuva, joka on selkeä ja antaa kasvot tai visuaalisen tunnisteen (esim. logo) tilille.
  • Kuvausteksti, jossa avaat tilisi tarkoituksen. Kerro mitä teet ja kenelle.
  • Yhteydenottopainikkeet, joiden kautta yleisö saa sinuun yhteyden.
  • Kohokohdat, eli Instagram-tarinoihin julkaistu sisältö, joka on nostettu profiiliin helposti löydettäväksi.

Instagram-tilin nimi ei tarkoita samaa kuin käyttäjätunnus. Nimi on profiilikuvan alla näkyvä lihavoitu teksti, joka toimii myös hakusanana Instagramissa. Mikäli yrityksesi käyttäjätunnus on Instagramissa esimerkiksi yritysoy, ei sinun kannata kirjoittaa samaa nimeä Nimi -kenttään, sillä yrityksesi löytyy jo hakusanalla yritysoy. Sen sijaan, sinun kannattaa kirjata nimi kenttään muita hakusanoja, joilla yritystäsi voitaisiin Instagramista etsiä.

Profiilikuva on Instagramissa hyvin pieni, eikä sitä saa klikkaamalla suuremmaksi. Tämän vuoksi kuvan laatuun, kirkkauteen ja selkeyteen on syytä kiinnittää huomiota. Profiilikuvaan voi lisätä myös yrityksen logon tai liikenmerkin. Mikäli toimit yksinyrittäjänä ja hyödynnät Instagramissa henkilöbrändiä, suosittelen käyttämään omaa kasvokuvaa, sillä näin annat tilillesi heti kasvot. Mikäli taas edustat suurempaa organisaatiota, on logo tai liikemerkki usein selkein vaihtoehto Instagram-tilin profiilikuvaksi.

Instagram-tilin kuvauksessa eli BIO:n tekstissä sinun tulisi tehdä IG-profiiliasi tarkastelevalle henkilölle selväksi se, mitä tilisi voi hänelle tarjota. Vastaamalla Instagram bio:n tekstissä kysymyksiin, mitä aihetta tilisi käsittelee, kenelle tili on suunnattu ja miksi tiliä kannattaisi seurata, saa usein jo hyvin toimivan IG-bion luotua. Suosittelen myös rivittämään tekstin, mikäli se ei muuten asetu helposti luettavaan muotoon. Koska Instagram-profiilissa kuvaustekstin merkkimäärä on rajallinen, älä tuhlaa sitä kirjoittamalla yhteystietoja suoraan kuvaukseen. Käytä sen sijaan yhteydenottopainikkeita, joihin saat syötettyä yhteystiedot ja joiden kautta asiakkaasi pääsee lähestymään sinua helposti.

Yhteydenottopainikkeet näkyvät profiilissasi vierailevalle samassa kohtaa, josta sinä pääset ylläpitäjän näkymässä muokkaamaan profiiliasi. Voit asettaa Muokkaa profiilia -painikkeen takaa yrityksesi osoitteen, verkkosivut ja yhteystiedot profiilillesi, jotta yleisösi voi klikata linkistä suoraan verkkosivuille, soittaa tai lähettää sähköpostia sinulle suoraan profiilistasi tai navigoida osoitteesi. Muista tarkistaa säännöllisesti, että yhteystiedot ovat ajantasalla!

Instagramissa voit tallentaa julkaisemiasi Tarinoita profiilisi kohokohtiin. Kohokohdat ovat oiva tapa lisätä sisältöä suoraan profiiliisi helposti löydettäväksi.

Tässä esimerkkejä, mitä voit tallentaa yrityksesi Instagram-tilin kohokohtiin:

  • Kerro kuka olet. Voit tehdä esimerkiksi esittelyn itsestäsi, yrityksestäsi, henkilöstöstäsi tai vaikkapa toimitiloistasi. Näin potentiaalinen asiakas pääsee helposti tutustumaan yritykseesi lisää.
  • Ajankohtaiset asiat. Voit luoda käynnissä olevalle kampanjalle, kilpailulle, ilmoittautumiselle tai tajoukselle oman kohokohdan. Muista kuitenkin poistaa tai päivittää kohokohta kun se ei ole enää ajankohtainen.
  • Kerää usein kysytyt kysymykset suoraan profiiliisi tai tee esittely aiheesta, josta saat paljon kysymyksiä.
  • Vanhentumaton tieto kuten reseptit, vinkit, ohjeet, inspiraatiokuvat, asiakastyösi tai vaikkapa asiakaspalautteet sopivat loistavasti Instagram-tilin kohokohtiin.

Näin tallennat Instagram Tarinan profiilin kohokohtiin:

  • Klikkaa aktiivisena olevan tarinan alareunasta sydäntä, jonka alla lukee Korosta. 
  • Valitse kohokohta, johon haluat tarinan lisätä tai luo uusi. 
  • Voit lisätä kohokohtiin myös aiemmin julkaisemiasi tarinoita Instagram arkistostasi (profiilin laidassa kolme viivaa > Arkisto > Arkistoidut tarinat) kautta. 
  • Tai painamalla profiilissasi olevaa kohokohtaa pohjassa, niin pitkään, että saat vaihtoehdot näkyviin. Klikkaa "Muokkaa kohokohtaa" ja pääset taas tarina-arkistoosi valitsemaan haluamasi aikaisemmin julkaistut tarinat kohokohtaasi. Tätä kautta pääset helposti myös poistamaan kohokohdan profiilistasi.

Muista päivittää myös kohokohtien kansikuvat klikkaamalla kohokohta auki ja valitsemalla alhaalta kolme pistettä Lisää > Muokkaa kohokohtaa > Muokkaa kantta.

Nämä viisi kohtaa tarkistamalla onnistut optimoimaan yrityksesi Instagram-profiilin selkeäksi ja kohderyhmääsi palvelevaksi. Instagram-tilin optimointi sisältyy aina sisällöntuotantopaketteihin. Ulkoistamalla sisällöntuotannon ja somemarkkinoinnin Jabellalle, voit luottaa siihen, että yrityksesi Instagram-tili on optimoitu ja ajantasainen. Lue lisää somen ulkoistamisesta täältä!

Teksti: Virve Riissanen Kuvat: Jessika Reinikainen