Miten sisällöntuotannon ulkoistaminen etenee?

29.12.2023

Kenties yleisin syy sisällöntuotannon (tai koko somemarkkinoinnin) ulkoistamiselle on usein resurssien puute; joko yrityksestä puuttuu aikaa tai osaamista kustannustehokkaalle sisällöntuotannolle. Moni tietää, että somessa pitäisi olla aktiivinen ja julkaista säännöllisesti laadukasta sisältöä, mutta sen tekemiselle ei välttämättä löydy aikaa tai osaamista. Esimerkiksi reseptivideon kuvaaminen elintarvikealanbrändille voi olla tehtävä, joka ei jokaisen yrittäjän arkeen mahdu. 👀 Somealustat myös kehittyvät jatkuvasti ja on ymmärrettävää, ettei yrityksistä aina löydy aikaa tai kiinnostusta perehtyä eri somealustojen muuttuviin käytäntöihin, ominaisuuksiin ja ajankohtaisiin sometrendeihin. Sisällöntuotannon ulkoistamisella yritys saakin raikkaita uusia ideoita laadukkaasti toteutettuna. Ulkoistamalla somemarkkinoinnin tai sisällöntuotannon yritys saa käyttöönsä markkinoinnin ja sosiaalisen median ammattilaisen, joka on perillä uusimmista ominaisuuksista ja jolla on aikaa ja intoa sisällöntuottamiseen. 🤩 Sisällöntuotannon ulkoistaminen vapauttaa runsaasti aikaa yrityksen sisällä tuottavaan työhön, kun työaikaa ei enää tarvitse kuluttaa somen päämäärättömään selailuun ja spontaaniin julkaisuus – ulkoistamalla sisällöntuotannon yrityksellä on aina uutta sisältöä postattavana tai mainoskampanjoita varten, viikosta toiseen!

Mutta miten somen tai sisällöntuotannon ulkoistaminen sitten käytännössä etenee? 🤔 Tässä postauksessa kerron millä tavalla prosessi etenee Sometoimisto Jabellan kanssa. Markkinointitoimistoja ja tekijöitä on lukuisia ja toimintatavat varmasti vaihtelevat eri toimijoiden välillä, joten yleispätevää kuvausta on hyvin hankala antaa.

  1. Yhteistyö käynnistyy yhteydenotosta. Ottaessasi yhteyttä meihin sinun ei tarvitse tietää tarkalleen minkälaista apua tai sisältöä yrityksesi some kaipaa. Sen sijaan voit kertoa suurimmat nykyhetken haasteenne, ja ajatuksesi siitä, mitä somesta tavoittelette ja minkälaisella budjetilla. Näin myös me osaamme ehdottaa teille heti sopivia toimenpiteitä ja kysyä tarvittaessa lisäkysymyksiä! Yhteistyö Jabellan kanssa käynnistyy aina nykytilanteen kartoittamisella, jotta löydetään ratkaisu, joka tukee tavoitteitanne parhaalla mahdollisella tavalla. Tutustumme yrityksenne verkkosivuihin ja somekanaviin ja annamme ideoita siitä, minkälaista sisältöä voisimme yrityksellenne tuottaa. Jos tiedät tarkkaan minkälaista palvelua etsit ja haluat, kerro se mahdollisimman selkeästi ja yksityiskohtaisesti jo tarjouspyynnössä. Tarvittaessa olemme yhteydessä lisätietoja varten. Emme koskaan tee tarjousta palvelusta, joka ei täysin vastaa omaa osaamistamme ja kartoitamme mahdollisimman tarkasti sen, mitä yrityksenne tarvitsee, jotta voimme varmistua siitä, että meillä on vaadittava osaaminen palvelun laadukkaaseen toimittamiseen. Voitte siis olla varmoja, että emme teille palvelua, jonka takana emme voi seistä.
  2. Kun alkukartoitus on tehty ja tarpeet selvitetty, on aika laatia tarjous. Tarjous sisältää usein muutaman vaihtoehdon palvelun laajuudesta, jotta voitte valita teidän tarpeisiin sopivimman paketin. Tarjouksessa on myös tärkeimmät ehdot eriteltynä.
  3. Tarjouksen hyväksymisen jälkeen tehdään toimeksiantosopimus, sekä aloitetaan työn toimittaminen. Mikäli yritys on tilannut selkeän sisältöpaketin, aloitamme sisältöjen luomisen. Mikäli kyseessä on somen kokonaisvaltainen ulkoistaminen, varaamme aloituspalaverin, jossa käymme läpi tarkempia toiveita, sekä yrityksen brändiin ja kohderyhmään liittyviä asioita. Somemarkkinointia ulkoistaessa alkuvaihe sisältääkin usein melko aktiivista yhteydenpitoa, sillä luonnollisesti tarvitsemme alkuun paljon tietoa yrityksestä, sen kohderyhmistä, brändistä ja tavoitteista, jotta voimme laatia onnistuneen kokonaisuuden. Palaverin pohjalta laadimme sisältöstrategian ja optimoimme sometiliti kuntoon. Vasta tämän jälkeen pääsemme rakentamaan itse sisältöjä. Usein yhteistyön alkuun pidetään myös kuvapankkikuvaukset, joissa kuvaamme yrityksen brändiin sopivan somekuvapankin. Kuvapankkikuvaus on kustannustehokas tapa aloittaa yhteistyö – saatte tunnin kuvauksesta brändiinne sopivia kuvia pitkäksi aikaa! Hyvä pohjatyö mahdollistaa laadukkaat sisällöt ja itsenäisen työskentelyn myöhemmin. 
  4. Kun pohjatyöt ovat valmiina käydään vihdoin sisältöjen kimppuun! Ihan ensimmäiseksi teemme yrityksellenne julkaisukalenterin, joka on lista postausideoita järjestettynä järkevään, ostopolkua tukevaan järjestykseen. Kaikkien sisältöjen pohjana toimii sisältöstrategia, joka kertoo kenelle postaukset on suunnattu ja mitä niillä tavoitellaan. Sisältömarkkinoinnin onnistumiseen vaaditaan laadukkaita sisältöjä, jotka laadimme hyödyntäen yrityksesi verkkosivuja, kirjallisuutta, tilastoja, haastatteluja sekä muita tietolähteitä. Toimitamme sisällöt (kuvat, tekstit, videot) halutessasi tarkistettavaksenne ennen julkaisemista. Näin voidaan varmistaa se, ettei sosiaaliseen mediaan päädy virheellistä tietoa, jonka takana yritys ei halua seistä. Jabellan palvelut sisältävät aina myös yhden muokkauskierroksen, mikäli asiakas haluaa tehdä muutoksia tekemiimme sisältöihin. Julkaisujen hyväksyminen vie yritykseltä hieman aikaa kuukausittain (asiakkaidemme mukaan 5-30min kuukaudessa riippuen paketin laajuudesta), mutta varmistaa sisältöjen vastaavan brändiä. Postauksia tarkistetaan kerralla useampi, jotta työskentely olisi meille molemmille tehokasta.
  5. Kun sisällöt on hyväksytty, ajastamme tai julkaisemme postaukset sovituissa kanavissa puolestanne. Instagramiin postatessa nostamme uudet julkaisut aina myös tilin tarinoihin. Sopimuksen mukaan huolehdimme myös vuorovaikuttamisesta tilillä ja tilin ylläpidosta.
  6. Tarkkailemme jatkuvasti tilien analytiikkaa, josta selviää minkälaiset sisällöt toimivat parhaiten. Raportoimme tuloksista kolmen kuukauden välein myös yritykselle. Tarvittaessa tietoja on saatavilla useamminkin. Asiakkaan kanssa yhteyttä pidetään kuitenkin kuukausittain, jotta mahdolliset kampanjat ja ajankohtaiset asiat tulevat huomioiduksi sisällöissä. Somen voi ulkoistaa myös osittain, jolloin asiakas tuottaa itse osan sisällöstä tai hoitaa itse esimerkiksi vuorovaikuttamisen. Annamme täyden tukemme myös tähän, mutta tällöin asiakkaan vastuulle jää noudattaa suunnitelmaa, jotta toivotut tulokset voivat syntyä!

Somen ja sisällöntuotannon ulkoistaminen herättää luonnollisesti paljon kysymyksiä. Olemme koonneet vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin tänne. 👉🏼

Jokainen sisällöntuotanto asiakkuus on hieman erilainen, mutta kuvaamani teksti kertoo pääpiirteittäin sen, mitä vaiheita sisällöntuotannon tai somen ulkoistamiseen kuuluu.  Kuinka paljon sisällöntuotanto someen sitten kustantaa? Tuntihinta sisällöntuotannolle kauttamme on 70,00 euroa (alv 0). Suuremmat palvelupaketit ja kokonaisuudet hinnoitellaan kuitenkin erikseen. Esimerkkejä sisällöntuotannon hinnoittelusta ja palvelupaketeista löydät täältä!

Vastaan mielelläni kysymyksiin & laadin tarjouksen yrityksesi tarpeita varten!

Teksti: Virve Riissanen, Jabella Oy

#sosiaalinenmedia #sisällöntuottaja #somenulkoistaminen #sisällöntuotannonulkoistaminen