Sisällöntuotanto tekoälyn avulla vs. sisällöntuotannon ulkoistaminen ammattilaiselle – miten tekoäly muuttaa somemarkkinointia?

15.09.2023

Laadukas sisältö on avain somemarkkinoinnin onnistumiseen ja brändin rakentamiseen, mutta sisällöntuottaminen voi kuitenkin olla hyvin aikaa vievää. Yrityksille on nykypäivänä tarjolla lukuisia vaihtoehtoja somemarkkinoinnin ja sisällöntuotannon tehostamiseen. 🚀 Yksi vaihtoehto on hyödyntää tekoälyä, kuten ChatGPT:tä sisällön ideoinnissa ja luomisessa. Tekoäly on loistava työkalu ja se tulee muuttamaan sisällöntuotantoa merkittävästi. Yhtä asiaa se ei kuitenkaan korvaa – uniikkia brändiäsi. Sen viestimiseen tarvitaan jatkossakin ihmistä tekoälyn rinnalle. Tässä postauksessa tarkastelemme sitä, mitä tekoäly on ja kuinka yritykset voivat hyödyntää sitä somemarkkinoinnissa. Lisäksi pohdin tekstissä sitä, miksi sisällöntuotannon ulkoistaminen voi myös tekoälyn aikakaudella olla yritykselle kannattavaa, vaikka kuka tahansa pystyy tuottamaan sisältöä tekoälyn avulla.

Mitä tekoäly on ja miten hyödyntää sitä somemarkkinoinnissa? 

Tekoälyn (AI = (artificial intelligence) avulla voidaan suorittaa tehtäviä, jotka yleensä vaativat ihmisen älykkyyttä. Se perustuu algoritmeihin ja datan analysointiin. Hyvin arkipäiväinen esimerkki tekoälyn hyödyntämisestä on chatbotit verkkosivustoilla ja tekoälyn avulla voidaankin tuottaa niin kuva-, teksti-, ääni- kuin videosisältöjä ja mahdollisuudet laajenevat jatkuvasti tekoälyn kehittyessä. Tällä hetkellä tekoälyn avulla on mahdollista jo koodata sovelluksia ja verkkosivuja, joten on selvää, että sen merkitys myös somemarkkinoinnissa ja sisällöntuotannossa tulee kasvamaan.

Kenties kaikkein tunnetuin tekoälytyökalu ChatGPT on kaikille avoin ja ilmainen työkalu, jonka avulla yritykset voivat esimerkiksi ideoida somesisältöjä, blogitekstejä ja uutiskirjeitä, sekä myös tuottaa niitä – hyvin vaivattomasti muutamissa minuuteissa. Tekoälyllä on useita vahvuuksia sisällöntuotannossa. Tässä niistä muutama:

⏳ Nopeus ja tehokkuus. Tekoäly pystyy tuottamaan tekstiä nopeammin kuin ihmismieli. Se pystyy ideoimaan ja luomaan sisältöjä silmänräpäyksessä.

⏱ Jatkuva saatavuus. Tekoäly ei tarvitse lomia tai vapaapäiviä, eikä se väsy. Se on käytettävissä 24/7, eikä sen ideointikykyyn vaikuta huonot yöunet tai kiire.

🌍 Kielitaidon laajuus. Tekoäly voi työskennellä useilla eri kielillä ja kohdistaa sisältöä eri kohdeyleisöille ympäri maailmaa.

Koska sosiaalinen media elää jatkuvasti, vaatii myös somemarkkinointi yrityksiltä säännöllistä aktiivisuutta ja läsnäoloa. Tekoäly voi auttaa yrityksiä somemarkkinoinnin tehostamisessa esimerkiksi juuri sisällöntuotannossa, mutta myös datan analysoinnissa ja keräämisessä. Tässä postauksessa keskityn kuitenkin sisällöntuotantoon.

Tekoäly ei korvaa ihmistä. Minkälaisia heikkouksia tekoälyllä on?

Tekoäly siis pystyy tekemään samoja asioita kuin ihminen huomattavasti tehokkaammin. Miksi sisällöntuotannon ulkoistaminen voi silti olla perusteltua ja mihin ammattilaisia edelleen tarvitaan?

Kuten ihmisillä, myös tekoälyllä on heikkoutensa. Tekoäly tuottaa sisältöä määrällisesti, mutta se ei aina takaa laadukasta tai yksilöllistä sisältöä. Ihmisen luoma sisältö voi olla persoonallisempaa, asiantuntevampaa ja puhutella kohdeyleisöä paremmin. Yrityksille tämä on tärkeä huomio siksi, että jokainen brändi on erilainen. Miltä maailma tai some näyttäisi ja kuulostaisi, jos kaikki brändin postaisivat vain tekoälyn sanoittamaa tekstiä ilman sen muotoilua brändille tyypilliseksi? Luovuus ja omaperäisyys ovat olennainen osa erottuvia somesisältöjä. Hyvä nyrkkisääntö tekoälyn tuottamaa tekstiä hyödyntäessä onkin muistaa se, ettei mitään tekoälyn tuottamaa julkaista sellaisenaan. Tätä sääntöä noudatamme myös Jabellalla – niin omissa kuin asiakkaidemme sisällöissä. Näin varmistamme sen, että tekstit kuulostavat ja näyttävät aina brändin mukaisilta ja erottuvat näin kilpailijoista. On myös tärkeä huomioida se, että esimerkiksi ChatGPT käyttää lähteenä kaikkea saatavilla olevaa tietoa – se voi siis poimia tietoa esimerkiksi vauva.fi keskustelupalstalta tarkistamatta tiedon paikkaansa pitävyyttä. Asiantuntijatekstiä luodessa faktat tulee siis edelleen tietää ja asiavirheet tunnistaa – kuten myös oikeinkirjoitus ja kielioppi. 

Tekoäly ei myöskään aina ymmärrä sisällön kontekstia täysin ja ihmisen kyky tulkita ajankohtaisia tapahtumia ja sovittaa sisältöä niihin voi olla korvaamaton. Sillä ei myöskään ole tunteita tai tarinaa, eikä se pysty tuottamaan kokemusperäistä sisältöä tai hallinnoimaan sometilejä osallistuen aitoon keskusteluun yleisön kanssa. Vaikka tehokkuus on yritystoiminnassa keskeistä, ei aidon vuorovaikutuksen merkitystä sovi unohtaa. On selvää, että tekoälyn yleistyessä ihmiset alkavat kyseenalaistamaan sisältöjen aitoutta ja myös tunnistamaan tekoälyllä tuotettuja persoonattomia viestejä – voit siis myös jatkossa erottua somessa parhaiten sillä, että teet asioita omalla tavalla ja tyylillä. ✨

Miten tehdä somepostaus tekoälyn (ChatGPT) avulla?

Ennen kuin voit täysin ymmärtää tekoälyn mahdollisuuksia, sinun täytyy itse kokeilla sen hyödyntämistä. Me Jabellalla käytämme tekoälyä ideoinnin tukena, sekä tekstisisältöjen tuotannossa taustalla. Valokuvat otamme edelleen ammattivalokuvaajan kanssa ja somevideot kuvaamme omilla kännyköillämme, joten tulen seuraavaksi avaamaan ainoastaan sitä, miten itse hyödynnämme ChatGPT:tä.

  1. Sisällön ideointi. Tekoäly tuottaa ideoita juuri niin paljon kuin haluat, mutta jotta ideat ovat yrityksellesi relevantteja, sinun tulee kertoa mihin tarkoitukseen sisältöjä olet tekemässä. Voit esimerkiksi antaa ohjeen, jossa kerrot kuka olet, mitä teet, missä kanavissa markkinoit ja minkälaisia ideoita kaipaat. Usein ideoita tulee paljon, mutta ne ovat melko geneerisiä. Kukapa ei olisi jo kuullut ideaa "esittele yrityksesi työntekijät" tai paljasta asioita yrityksen arjesta. Sen vuoksi parhaista ideoista kannattaakin pyytää lisäkysymyksillä erilaisia variaatioita ja tarkennuksia.

  2. Sisällöntuotanto. Voit käytännössä käskeä ChatGPT:tä kirjoittamaan somepostauksen mistä tahansa aiheesta. Jotta postaus on kohdennettu ja muotoiltu oikein, kannattaa kuitenkin aiheen lisäksi hieman avata sitä minkälaista sisältöä kaipaat, ja tarvittaessa pyytää kirjoittamaan tuotettu teksti uudestaan eri tyylisenä.

  3. Tarkista asiavirheet ja kielioppi. Muotoile teksti brändinmukaiseksi ja lisää siihen omia huomioita, mielipiteitä tai ajatuksia – näin saat koneen tuottamaan tekstiin inhimillisen otteen, joka tuo esiin sen, että sisällön ja yrityksen takana on ihan oikea ihminen tunteineen ja ajatuksineen.

Tässä prosessissa tekoälyn avulla vältetään siis ideoiden metsästäminen somesta, Googlesta tai milloin mistäkin ja saadaan heti joukko aiheita, joita voimme itse täydentää asiantuntemuksella ja taidolla. Toki ympäröivä maailma, somen trendit ja juuri nyt käsillä olevat aiheet ovat edelleen sellaisia, joihin tartumme kun ne eteen sattuvat. Sisällöntuottajana ideointia tehdään kuitenkin hyvin rutiininomaisesti päivästä toiseen, joten toisinaan ChatGPT:n kaltainen työkalu on kelpokaveri ideoiden pallotteluun. Myös tekstituotannossa saamme valmiin rungon, jonka ympärille alamme postausta rakentamaan. Kyllä, rakentamaan. En ole vielä kertaakaan onnistunut luomaan ChatGPT:n avulla postausta jossa olisi kaikki elementit oikein. Toki se on mahdollista lisäkysymysten ja ohjeiden avulla, mutta omassa työssäni koen tehokkaammaksi tarkistaa ja korjata aina itse esimerkiksi otsikoinnin, asiasisällön, kirjoitusasun, oikeinkirjoituksen, emojit, hashtagit ja toimintakehoitteet. 🔍

Tekoäly vs. sisällöntuotannon ulkoistaminen ammattilaiselle

Vaikka tekoäly voi olla hyödyllinen työkalu sisällöntuotannossa ja auttaa säästämään aikaa ja resursseja, se ei voi kokonaan korvata ihmisen roolia sosiaalisen median markkinoinnissa. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi suosittelemme yhdistämään tekoälyn ja ammattilaisen osaamisen mikäli yrityksestäsi ei löydy aikaa tai osaamista somemateriaalien tuottamiseen ja sometilien hallinnointiin. Tekoäly ei esimerkiksi hallitse puolestasi TikTokin tai Instagramin uusimpia ominaisuuksia, eikä se myöskään tuo yritykseesi arvokasta markkinoinnin osaamista. Tekoäly voi auttaa ideoinnissa ja sisällöntuotannossa, kun taas ammattilainen voi varmistaa laadun ja yksilöllisyyden sekä hoitaa vuorovaikutuksen seuraajien kanssa. Näin varmistat, että sosiaalisen median läsnäolo on tehokasta ja vaikuttavaa. Huomionarvoista on myös se, että tekoälytyökalut kehittyvät jatkuvasti. Vaatii siis kiinnostuneisuutta pysyä kehityksen mukana ja oppia hallitsemaan erilaisia työkaluja tehokkaasti. 

Jos kaipaat apua somesisällön luomisessa ja yhteisömanageroinnissa, ota rohkeasti yhteyttä. 📱 Jabella tuottaa yrityksellesi ajankohtaiset, brändisi mukaiset sisällöt inhimillisellä otteella. Tekstien takana on aina lopulta ihminen, jonka kohtaat asioidessasi meidän kanssa. Näin varmistamme sen, että yrityksesi brändi ja tarina näkyvät ja välittyvät somemarkkinoinnissasi. 🫶🏽 Eikä unohdeta lyhytvideoita! Vaikka tekoäly kykenee tuottamaan myös kuva- ja videosisältöä, ei mikään voita aidon, kohderyhmää edustavan ihmisen tuottamaa sisältöä. Me teemme markkinointia ihmisinä ihmisille ja meistä saat mukavan työkaverin yrityksellesi.  👋🏼

🫶🏽: Virve Riissanen 📸: Pinja Tuominen