Instagram Reels eli Instagram Kelat yrityksen markkinoinnissa – ideasta toteutukseen!

05.06.2025

Mikä Instagram Reels?

Instagram Reels on lyhytvideoformaatti, joka on noussut keskeiseksi osaksi Instagramin sisältöä. Vuonna 2025:

  • Instagramilla on 2 miljardia kuukausittaista käyttäjää, ja kaikki heistä käyttävät Reels-ominaisuutta.

  • Reels-videoita katsotaan yli 200 miljardia kertaa päivässä Instagramissa ja Facebookissa yhteensä.

  • Reelsit saavat keskimäärin 22 % enemmän vuorovaikutusta kuin tavalliset videot. 

Reelsit ovat siis tehokas tapa tavoittaa uusia yleisöjä ja lisätä sitoutumista. Instagram Reels, eli hienosti suomennettuna kelat ovat Instagramin vastine TikTokille. Instagram Reels julkaistiin kesällä 2020 haastamaan TikTok-sovellus. Vuonna 2022 kaikki Instagramiin lisätyt videot muuttuivat Reels-videoiksi, joka tarkoittaa sisällöntuottajalle sitä, että kaikki videot kannattaa tätä nykyä ladata Instagramiin koossa 1080 x 1920 px eli koko näytön peittävässä koossa. Reels-videot ovat lyhyitä (max. 90 sekuntia pitkiä), usein musiikilla tai äänitehosteilla varustettuja nopeatempoisia videoita. Reels-videoissa olennaista on, että ne ovat viihteellisiä ja luovalla tavalla toteutettuja. Oman kokemukseni mukaan niin Instagram Reelsissä kuin myös TikTokissa menestyy viihdyttävät, opettavat tai inspiroivat sisällöt, jotka eivät näytä mainoksilta. Sisältömuoto eroaa täysin perinteisistä IG-julkaisuista ja suosittelen lämpimästi tutustumaan sisältömuotoon selailemalla muiden tekemiä videoita ja pohtimalla millä tavoin oman yrityksen viestin voisi tuoda esiin edellä mainituilla arvoa tuottavilla keinoilla.

Olen Jabellan omalla Instagram-tilillä, sekä lukuisien asiakkaidemme tileillä tuottanut videoita aktiivisesti ja kerännyt niillä paljon uusia seuraajia, sekä tavoitettuja silmäpareja. Pidänkin Reelsiä tällä hetkellä parhaimpana tapana tavoittaa uutta yleisöä yrityksen Instagram-tilille orgaanisesti (eli ilman maksettua mainontaa). 

DNA:n Digitaalinen elämä 2024 -tutkimuksen mukaan Instagram Reelsin käyttö kasvaa Suomessa erityisesti alle 35-vuotiaiden keskuudessa. Esimerkiksi 55 % alle 25-vuotiaista käyttää Reelsejä, mutta vain 9 % julkaisee aktiivisesti someen – tämä tekee Reelsistä ainutlaatuisen tilaisuuden yrityksille, jotka haluavat tavoitella näkyvyyttä ilman mainosbudjettia. Vuoden 2023 tutkimuksessa taas huomattiin, että Reelsin viikottainen käyttö on kasvanut joka vuosi. Videoita siis selvästi halutaan kuluttaa, mutta monikaan ei niitä vielä itse tuota, joten uusille sisällöntuottajille on tilaa ja kysyntää. Tärkeä huomio on myös se, että tutkimuksen mukaan sosiaalinen media on alle 25-vuotiaiden tärkein kanava löytää sisältöä ja siksi myös tärkein kanava yrityksellesi löytyä.

Instagram Reels yrityskäytössä – näin se toimii

Ylläolevissa kuvissa havainnollistan Reelsin luomista suoraan Instagramissa. Alempaa postauksesta löydät lisää vinkkejä videon julkaisuun ja editointiin! Suosittelen myös ottamaan Jabellan Instagram-tilin seurantaan, mikäli kaipaat ajankohtaisia vinkkejä Reelsin käyttöön. Reelsiä kehitetään koko ajan, joten blogissa tieto ehtii vanheta nopeasti. Eniten kuitenkin opit Reels- ja TikTok-videoista niitä selailemalla ja niitä tekemällä. 

Voit toteuttaa Reelsin lähes mistä tahansa aiheesta normaalin kuvajulkaisun sijaan, kunhan vain laajennat hieman näkökulmaa siitä, millä tavoin asian esität. Videoita (niin Reelsejä, kuin muitakin videoita) kulutetaan jatkuvasti enemmän. Vaikka perinteiset julkaisut ovat yhä tärkeitä ja niillekin löytyy paikkansa, suosittelen lämpimästi yrityksiä hyödyntämään myös videoita. Tässä muutama syy:

✅ Videolla persoona ja brändi välittyy paremmin ja yritys tulee kohderyhmälleen helpommin lähestyttäväksi!

✅ Videolla on mahdollista näyttää enemmän kuin kuvassa. 

✅ Videossa voit yhdistää ääni- ja kuvamaailmat ja saada näin aikaan suurempia tunnereaktioita.

✅ Reels-videot keräävät katseluita vielä pitkään julkaisun jälkeen toisin kuin tavalliset kuvajulkaisut, joiden näkyvyys kertyy lähinnä julkaisupäivänä ja sitä seuraavana päivänä.

Instagram Reels -ideoiden suunnittelu ja editointi – käytännön opas

Tärkein vaihde lyhytvideoiden tuotannossa on ideointi ja suunnittelu. Itse aloitan videoiden ideoinnin pohtimalla mistä aiheista haluan julkaista sisältöä. Sen jälkeen siirryn joko Instagramiin tai TikTokkiin selaamaan videoita ja etsimään ääniä ja trendejä (yleensä jokin ääni, tehoste tai esimerkiksi tanssi, joka on suosittu sillä hetkellä), joihin voisin videon kuvata. Tallennan sopivia ääniä ja palaan niihin sitten, kun aloitan kuvaamisen. Trendeihin osallistuminen tuo yleensä hyvin katseluita videoille, mutta niissä on huomioitava se, ettei kaikki äänet ole sallittuja kaupalliseen käyttöön. En myöskään suosittele osallistumaan trendiin ainoastaan katseluiden toivossa, vaan ainoastaan silloin jos se sopii brändin tyyliin ja keksit trendiin jonkin yrityksen brändiin sopivan kulman!

Toisinaan saatan editoida Reels-videoita myös näyttövideoista, valokuvista tai videoklipeistä ja valita näihin taustalle ainoastaan taustamusiikin tai esimerkiksi voice overin, missä selostan videon kulkua itse taustalla. Kaupalliseen käyttöön sopivia musiikkeja löytyy kattavasti ja maksutta esimerkiksi Pixabaysta, joka on ilmainen kuva-, video- ja äänipankki. Luethan kuitenkin aina käyttöehdot ladatessasi materiaalia yrityksen käyttöön.

Vuonna 2025 Instagram julkaisi oman maksuttoman Edits -sovelluksen, josta löytyy tärkeimmät editointityökalut, sekä tekstitysmahdollisuus. Itse käytän niin TikTokkien kuin Reelsien editointiin kännykällä kuitenkin CapCut -sovellusta. Jessika on kirjoittanut Jabellan blogiin pikaoppaan lyhytvideoiden editointiin Capcutilla, lue postaus täältä. Tekstittämisen hoidan tekoälypohjaisella Captions -sovelluksella, joka luo automaattiset tekstitykset videolle. Videoiden tekstittäminen Instagramissa ja TikTokissa on tärkeää, sillä vaikka ääni on usein olennainen osa videota, osa käyttäjistä selaa sosiaalista mediaa äänettömänä. 

Jotta sinäkin saisit mahdollisimman ison hyödyn ja näkyvyyden Reelseillesi, listasin vielä muutaman teknisen seikan, jotka ottaa huomioon Reels-videoita tehdessä.

Näin luot yrityksellesi lyhytvideoita Instagramiin ja TikTokkiin:

1. Tutustu sisältömuotoon. Selaa videoita ja tutki, mikä niitä yhdistää. Lyhytvideot eivät saa olla mainosmaisia tai liian hidastempoisia. Lue myös postaus: 10 syytä miksi Instagram Reels-video ei menestynyt.

2. Varaa videoiden tekoon aluksi runsaasti aikaa. Varsinkin alussa sinulla menee aikaa eri työkalujen opetteluun, videoiden suunnitteluun ja valmisteluun, sekä itse kuvaamiseen ja editointiin! Valehtelisin, jos väittäisin että 30 sekunnin videoleike on nopea homma. Erityisesti jos tarkoituksesi on esiintyä videolla itse (suosittelen tätä lämpimästi, sillä ihmiskasvot pysäyttävät selaamisen tehokkaimmin), eikä sinulla ole siitä aiempaa kokemusta, voi videoiden tekeminen aluksi olla hyvin aikaavievää. 

3. Suosittelen aina videon kuvaamista luonnonvalossa. Jos tämä ei ole mahdollista, hyödynnä lisävaloja. Kukaan ei halua katsoa huonolaatuisia videoita. 

4. Huomioi kuvatessasi se, että videon keskiö (esim. oma naamasi ja tekstit) asettuvat melko keskelle videota, jotta seuraajasi näkevät videon syötteeltään ilman, että joutuvat klikkaamaan Reelsin auki. Kuvaa videot aina pystysuunnassa.

5. Panosta ensimmäiseen kolmeen sekuntiin, jotta videosi katsotaan loppuun asti! Käytä mielenkiintoista tekstiä tai trendaavia tehosteita kuten ääniefektejä tai tarroja huomion herättämiseksi. Ja muista, ihmiskasvot ovat kiinnostavampi ja toimivampi aloitus videolle kuin mikään muu.

6. Vaikka lyhytvideoissa äänet ja musiikki on olennaisessa osassa, selaa osa käyttäjistä somea ilman ääniä. Tämän vuoksi videoiden tekstittäminen on tärkeää. Sijoita tekstit videon keskelle tai yläreunaan. Liian alas sijoitettu teksti voi peittyä videon kuvaustekstin alle. 

7. Muista kuvausteksti. Kuten kuvia postatessa, myös videoita julkaistaessa tarvitaan kuvausteksti. Kirjoita videon kuvaukseen aiheesta, josta kerrot videollasi. Muista myös hashtagit! Niiden avulla keräät seuraajiesi ulkopuolista näkyvyyttä.

8. Kun julkaiset lyhytvideota Instagram Reelsiin aktivoi julkaisuvaiheessa kohta "Jaa myös syötteeseen". Tämä tarkoittaa sitä, että video ilmestyy myös profiiliruudukkoosi. Videon voi myöhemmin poistaa profiiliruudukosta, mikäli koet, ettei se sovi sinne.

9. Valitse videollesi kansikuva. Valitse videolta mieleinen kohta, joka näyttää visuaalisesti hyvältä tai tuo galleriastasi kansikuva videolle (TikTokissa kansikuvan tuominen galleriasta ei ole mahdollista). Kohdasta "Profiiliruudukko", voit säätää sen, miten kuva asettuu Instagram feediisi!

Sitten vain rohkeasti julkaisemaan! Muista myös vastata videoon tulleisiin kommentteihin, jotta maksimoit videon näkyvyyden ja kasvatat tilisi sitoutuneisuutta. On myös tärkeä seurata analytiikkaa siitä, minkälaiset videot tililläsi toimivat, sillä ainoastaan siten tiedät minkälaista sisältöä sinun kannattaa tuottaa saadaksesi ajallesi vastinetta. 

Mikäli prosessi kuulostaa arkeenne turhan aikaa vievältä, mutta haluaisitte kuitenkin hyödyntää videoita osana Instagram-markkinointia, voitte myös tilata brändiisi sopivat videot valmiina. Ota yhteyttä ja suunnitellaan yrityksellenne sopiva videosetti – joko kertatilauksena tai jatkuvana sisällöntuotantona. Suunnittelemme, kuvaamme ja editoimme videot puolestanne ja halutessanne huolehdimme myös niiden julkaisun haluttuihin somekanaviin. Jabella on tuottanut Reels-videoita useille eri toimialoille; musiikkikouluille, teollisuusmaalaamolle, valokuvaajalle, kynsiteknikoille, ekotuotteille, verkkokaupoille ja laskutuspalvelulle. Tuotamme lyhytvideoita niin yritysten omissa toimitiloissa, kuin myös studiolla, luonnossa ja kotiympäristössä. Meiltä saat tarvittaessa myös esiintyjät videoille. Tilaa valmiit lyhytvideot yrityksellesi ja aloita vaikuttava somemarkkinointi, joka sekä tavoittaa, että sitouttaa yleisöä. 🫶🏼

Teksti ja grafiikat: Virve Riissanen