Miten päästä alkuun Instagram -markkinoinnissa?

09.02.2022

Kuinka Instagramissa markkinointi aloitetaan ja mitä ottaa huomioon suunnitellessa yrityksen Instagram -tilin perustamista tai olemassa olevan tilin johdonmukaista kehittämistä? Näihin kysymyksiin tarjoilen vastauksia tapauskohtaisesti tunnin etävalmennuksessa, josta saat vielä itsenäiseen tekemiseen ohjaavan työkirjan avuksesi, mutta avaan tässä tekstissä muutamia perusasioita, joihin kiinnittää huomiota, mikäli kohderyhmien tavoittaminen ja kassavirran kerryttäminen Instagramin kautta kiinnostaa.

Ennen mitään toimenpiteitä, tulee Instagram tilin tarkoitus selventää itselle. Mitä tililtä tavoitellaan? Vasta sen jälkeen voit pohtia, kuinka tavoitteeseen päästään. Usein tilejä laitetaan pystyyn sen koommin miettimättä, mitä tilillä julkaistaan, jolloin päivittäminen helposti unohtuu kokonaan tai siitä tulee spontaania ja epäjohdonmukaista. Tämän välttämiseksi tilille kannattaa rakentaa sisältöstrategia, jonka rakentamiseen olen jakanut vinkkejä aiemmassa blogitekstissäni. 

Sisältöstrategia määrittelee tilille punaisen langan, jotta toiminta on suunnitelmallista ja yhdenmukaista ja sisältö sellaista, että sitä todella halutaan kuluttaa. Kuvittele tili, joka postailee ainoastaan mainoskuvia tai tili, joka toisena päivänä puhuu säästä, toisena urheilusta ja kolmantena jostain täysin muusta? Tämän kaltainen Instagram -tili ei anna yleisölle selkeää signaalia siitä, mitä tili tarjoilee ja kenelle. Tilin sisältö on niin sekalaista, ettei siihen pysty tarttumaan oikein ketään. Saati, että se herättäisi suurempia ajatuksia seuraajissa. 

Jotta voit päästä jyvälle siitä, minkälaista sisältöä sinun kannattaisi Instagram tilillä julkaista, sinun tulee tietää kenelle sisältöä teet. Kohderyhmän määritteleminen ja rajaaminen auttaa siinä, että tunnistat asiakkaasi ongelmia ja kysymyksiä, joihin voit tililläsi tarjoilla vastauksia. Toteutan omalla Instagram -tililläni hyvin pitkälti ongelman ratkaisuun perustuvaa sisältömarkkinointia, mutta se ei ole ainoa tapa. Voit tuottaa arvoa vinkkien lisäksi myös tarjoilemalla yleisöllesi inspiraatiota (esimerkiksi sisustukseen, pukeutumiseen, hyvinvointiin tms... liittyen) tai vaikkapa viihdettä! Pääasia on se, että tiedät mitä yleisösi haluaa nähdä ja mitkä aiheet heitä kiinnostavat. Jos asiakkaasi ovat pääasiassa keski-ikäisiä, hyvin toimeentulevia, työssä käyviä aikuisia, sinun ei kannata lähteä tekemään samanlaista sisältöä, kuin silloin jos kohderyhmänä on alle parikymppiset, mahdollisesti opiskelevat nuoret aikuiset. Toki voit olla tilanteessa, että yrityksesi palvelee molempia ikäryhmiä. Silloin sinun tulee etsiä näitä ryhmiä yhdistävä asia. Onko heillä yhteisiä kiinnostuksen kohteita tai haasteita? Minkälaisia persoonia he ovat? Pyri pääsemään kohderyhmän määrittelyssä pintaa syvemmälle. Ei riitä, että tiedät keskiverto ikäjakauman ja siviilisäädyn. Pyri pääsemään asiakkaasi mieleen ja ymmärtämään häntä kokonaisvaltaisesti. Kohderyhmän määrittely voi tuntua rajaavalta, mutta sen tarkoitus on tarjota unelma-asiakkaallesi parasta mahdollista sisältöä sen sijaan, että tekisit kaikkea kaikille.

Kun kuvittelet tuntevasi oman yleisösi, voit alkaa rakentamaan heitä varten sisältöä. Muista, et tee sisältöä itsellesi vaan asiakkaallesi ja todellisuudessa tiedät vain kokeilemalla, minkälainen sisältö kohderyhmääsi palvelee. Tee valitsemistasi aiheista eri tyyppisiä julkaisuja ja seuraa Instagram -tilin analytiikoista kuinka ne keräävät reaktioita. Analytiikat kertovat sinulle mitkä julkaisut ovat keränneet paljon kommentointia eli herättäneet ajatuksia yleisössäsi, mitkä taas ovat olleet tykättyjä postauksia ja mitkä niitä, jotka yleisösi kokee tallentamisen arvoiseksi. Pohdi, mikä näitä eri julkaisuja yhdistää ja mikä niitä, jotka eivät ole keränneet reaktioita ja näkyvyyttä. Muista, että on täysin luonnollista, ettei suorat mainokset kerää yhtä paljoa sitoutumisia, kuin postaukset jotka eivät ole suoria mainoksia. Mainoksia kuitenkin tarvitaan silloin tällöin, jotta yleisösi tietää mitä myyt.

Analytiikkaa hyödyntämällä tiedät mistä yleisösi oikeasti pitää. Seuraa sitä siis aktiivisesti ja hio sisältöjäsi sen pohjalta. En suosittele tekemään toimenpiteitä jokaisen postauksen päätteeksi, vaan tarkastelemaan kokonaiskuvaa esimerkiksi kuukausittain. Yksittäisen julkaisun menestykseen kun vaikuttaa niin monet seikat ja todellisuudessa kokonaisuus ratkaisee.

Tiivistetysti:

1. Selvitä kohderyhmäsi.

2. Laadi sisältöstrategia.

3. Tuota sisältöä.

4. Seuraa miten sisältö menestyy ja tee tarvittaessa muutoksia.

Kun tämä pohja on kunnossa, voit alkaa hiomaan tiliä entisestään. Hashtagit, julkaisuaika, oma sosiaalisuus, brändi ja monet muut seikat ovat asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota ja joihin tarjoilen omalla tililläni vinkkiä, mutta ennen kuin tuhlaat energiaasi hiomiseen ja optimointiin, tulee sinun saada pohja vankaksi. Hieno Instagram feed on toki näyttävä, mutta jos sisältö ei kiinnosta, ei se yksistään riitä sitouttamaan yleisöä maksaviksi asiakkaiksi.

xoxo: Virve